Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

13 tips hvis du har kvalme under graviditeten

13 tips hvis du har kvalme under graviditeten

Omkring halvdelen af alle gravide får kvalme under graviditeten, især om morgenen. Ofte starter kvalmen efter omkring en måned. Ved ca. tre måneder plejer det at gå over igen. Men nogle få kvinder har kvalme og kaster op under hele graviditeten.

Mange, som rammes af graviditetens klassiske "morgenkvalme", er enige om, at navnet er vildledende. Det er nemlig ikke kun om morgenen, at man plejer at få kvalme. Kvalmen kan komme når som helst, og nogle har det dårligt hele dagen. Desuden kan det handle om alt fra kvalme et par dage til at kaste op hver dag i flere måneder. Læs også: Arbejde eller ej under graviditeten

Kvalmen plejer at gå over efter uge 14
Morgenkvalmen plejer at starte omkring den sjette uge efter sidste menstruation. Hos de fleste kvinder forsvinder den omkring uge 14. En del kan dog fortsat have kvalme under hele graviditeten. Kvalmen skyldes, at blodsukkerniveauet falder og/eller hormonsvingninger.
Morgenkvalmen plejer at være et tegn på en sund graviditet. Men hvis du ikke har kvalme, betyder det ikke, at der er noget galt med dig eller barnet. Der tales så meget om kvalme, at du måske forventer at få det, men der er mange, som helt slipper eller måske bare føler det nogle uger i den tidlige graviditet.
Desværre findes der ingen mirakelkur mod kvalme, men herunder finder du nogle tips, som kan hjælpe dig.

Tretten tips mod kvalme
• Spis lette måltider, gerne hver anden eller hver tredje time. Hvis du ikke kan få noget mad i dig, så kan du tage lidt rør- eller frugtsukker.

• Kvalmen kommer som regel om morgenen. Det skyldes, at du ikke har spist længe, og dit blodsukker er faldet. Prøv at spise lidt knækbrød eller et stykke banan, inden du står op. Det kan også hjælpe at spise lidt, inden du går i seng.

• Vælg milde, kalorierige fødevarer som fx fuldkornsbrød, ris og kartofler. Man får det ofte bedre, hvis man spiser mellemmåltider med mange kulhydrater, fx frugt eller mad. Spis frugt og grøntsager, som ikke er syredannende, altså ikke sure. Undgå fedt kød og friture.

• Lyt til din krop, og hvad den har lyst til, men forsøg at spise så sundt og velbalanceret som muligt. Du kan godt få lyst til ualmindeligt mad og ting, du ellers ikke spiser. Det er ok at give efter for den lyst, hvis det ikke handler om at spise store mængder slik, snack eller søde drikke.

• Nattesøvnen er vigtig, men også at hvile i løbet af dagen, hvis det er muligt. De fleste kvinder bliver utroligt trætte i de første uger af graviditeten, hvilket kan betyde, at kvalmen bliver værre.
• Drik masser af vand, kulsyret vand eller mælk, især hvis du ofte kaster op.

• Undgå kaffe, sort te.

• Prøv akupunktur – nogle gravide kvinder oplever, at det hjælper.

• Hvis du plejer at blive køre- eller søsyg, bør du undgå længere køre- eller sejlture.

• Undgå cigaretrøg og udstødningsgasser.

• Ingefær og citron er velkendte "husråd" Du kan prøve ingefærte eller andre ingefærprodukter og citronvand.

• Armbånd mod kvalme kan købes på fx apoteket eller nettet. Det siges at aktivere et særligt akupressurpunkt på håndledet.

• Nogle gange kan kvalmen være så problematisk, at du skal have et lægemiddel mod det. Medicin mod transportsyge fås i håndkøb på apoteket. Der findes også medicin på recept, hvis intet andet hjælper - tal altid først med din jordemor eller læge.

”Kaffeduften er ved at få mig til at kaste op”
En del gravide kvinder oplever, at deres smags- og lugtesans bliver skarpere end normalt. Lugte, som de tidligere ikke reagerede på, får dem til at få kvalme, fx mados og parfume. Nogle kvinder fortæller, at de pludselig får afsmag/lede for specielle madvarer og smag, som de tidligere har kunnet lide som fx kaffe, syltevarer eller peber.
Mange gravide oplever, at de får en metalsmag i munden. Det er en smagsafvigelse, der som regel går over omkring midten af graviditeten. For at modvirke problemerne kan du prøve at tilsætte citron til vandet, bruge citronbolcher eller drikke sodavand. Du kan også prøve at bruge citronsaft eller soja i din madlavning.

Hvis du ikke kan holde maden i dig
Nogle gravide kan have kvalme og samtidig være meget sultne. Men det er trist at spise, hvis maden hele tiden kommer op igen.
Du skal ikke være urolig for barnet, det får, hvad det skal bruge til at vokse. Det sørger naturen for. Så længe du ikke får det så dårligt, at du i løbet af flere dage ikke kan holde maden i dig, eller ikke får tilstrækkeligt med væske, skal du ikke være bekymret. Spis det, du kan klare at spise - også selv om det bliver ensformigt. Hvil, og kontakt din jordemor for at få hjælp og støtte.
En risiko ved at kaste meget op, er at du kan blive udtørret. Udtørring viser sig, ved at du bliver tør i munden, tisser mindre og føler dit træt og svimmel. Kontakt lægevagten med det samme, hvis det er så alvorligt.

Du kan læse mere om kvalme i Liberos gratis app, Gravidbogen.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...