Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

13 tips hvis du har kvalme under graviditeten

Langt over halvdelen af alle gravide får kvalme under graviditeten, især om morgenen. Ofte starter det efter omkring en måned. Cirka tre måneder henne plejer det at gå over igen. Men nogle få kvinder har kvalme og kaster op under hele graviditeten.

Mange, som rammes af graviditetens klassiske morgenkvalme, er enige om, at navnet er vildledende. Det er nemlig ikke kun om morgenen, at man plejer at få kvalme. Kvalmen kan komme når som helst, og nogle har det dårligt hele dagen eller har bare problemer om aftenen. Desuden kan det handle om alt fra kvalme et par dage til at kaste op hver dag i flere måneder.

13 råd mod kvalme under graviditeten

  1. Spis lette måltider, gerne hver anden eller hver tredje time. Hvis du ikke kan få noget mad i dig, så kan du tage lidt rør- eller frugtsukker.
  2. Kvalmen kommer ofte om morgenen, når maven er tom. Prøv at spise lidt knækbrød eller et stykke banan, inden du står op. Det kan også hjælpe at spise lidt, inden du går i seng.
  3. Vælg milde, kalorierige fødevarer som fx fuldkornsbrød, ris, pasta og kartofler. Man får det ofte bedre, hvis man spiser mellemmåltider med mange kulhydrater, fx frugt eller en mad. Spis frugt og grøntsager, som ikke er syredannende, altså ikke sure. Undgå kød, stærke krydderier samt fed og friturestegt mad – prøv i stedet kogt mad og vegetarisk, det kan måske lindre.
  4. Lyt til kroppen, og hvad den har lyst til, men forsøg at spise så sundt og velbalanceret som muligt. Du kan godt få lyst til anderledes mad du ellers ikke spiser. Det er o.k. at give efter for den lyst, hvis det ikke handler om, at indtage store mængder slik, snacks eller søde drikke.
  5. Nattesøvnen er vigtig, men også at hvile i løbet af dagen, hvis det er muligt. De fleste bliver utroligt trætte i de første uger af graviditeten, hvilket kan resultere i, at kvalmen bliver værre. Frisk luft og gåture kan også lindre kvalmen – og det er godt for kroppen.
  6. Drik masser af vand, vand med kulsyre eller mælk, især hvis du ofte kaster op.
  7. Tag en multivitamintablet dagligt og suppler med vitamin B6 f.eks 25 mg x 3 dagligt . Ikke over 100 mg dagligt.
  8. Prøv akupunktur – nogle oplever, at det hjælper.
  9. Indtag proteinrige fødevarer som nødder, mejeriprodukter, bønner eller tørre salte kiks.
  10. Armbånd mod kvalme kan købes på fx apoteket eller nettet. Det siges at aktivere et særligt akupressurpunkt på håndleddet.
  11. Undgå cigaretrøg og udstødningsgasser.
  12. Ingefær kan have en effekt på kvalme. Du må dog kun spise det i de mængder, der indgår i almindelig madlavning, da det ellers kan give bivirkninger hos barnet. Undgå også de populære ingefærshots.
  13. Der findes også medicin på recept, hvis intet andet hjælper – tal altid først med din jordemoder eller læge. De kan også se, om problemerne er så store, at man er nødt til at blive sygemeldt.

Hvornår kommer kvalmen, når man er gravid?

Den plejer at starte omkring den sjette uge efter den sidste menstruation. Hos de fleste kvinder forsvinder den omkring uge 14, men for en del kan den fortsætte under hele graviditeten. Man kender ikke den præcise årsag til kvalmen, men mener den skyldes hormonsvingninger og i nogle tilfælde kan forværres hvis man bekymrer sig meget eller føler sig overbelastet. Men det er ikke alle, som har kvalme. Hvis du ikke har kvalme – eller kun har det lidt let et par uger i starten – så betyder det ikke, at der er noget galt, men at du har været heldig.

Hvis du ikke kan holde maden i dig

Nogle kan have kvalme og samtidig være meget sultne. Men det er trist at spise, hvis maden hele tiden kommer op igen. Du skal ikke være bekymret for barnet – det får, hvad det skal bruge til at vokse. Det sørger naturen for! Så længe du ikke får det så dårligt, at du i løbet af flere dage ikke kan holde maden i dig, eller ikke får tilstrækkeligt med væske, skal du ikke være bekymret.
Spis det, du kan klare at spise – også selv om det bliver ensformigt. Hvil, og kontakt din jordemoder for at få hjælp. En risiko ved at kaste meget op er, at du kan blive dehydreret, hvilket viser sig ved, at du bliver tør i munden, tisser mindre og føler dig træt og svimmel. Kontakt lægevagten, hvis det er så alvorligt.

Faktatjekket af Nina Sepstrup, uddannet jordemoder

Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...