Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Mad, du bør undgå, når du er gravid

Hvad bør man ikke spise, når man er gravid? Og hvordan var det nu med kaffe? Og hvad er listeria? Her kan du læse om kost for gravide og især, hvad man bør undgå, når man er gravid.

Nogle gange kan det føles som mange løftede pegefingre, men man kan faktisk spise det meste. Visse typer oste, fisk og kød kan indeholde bakterien listeria, parasitten toxoplasmose eller et højt indhold af miljøgifte. Og så er der andre ting, som ganske enkelt ikke er godt for barnet i alt for store mængder.
Når du er gravid, er det en god idé at spise sund kost, som dækker næringsbehovet hos både dig og barnet i maven. Det kan du læse mere om i vores artikel om sund kost under graviditeten. Men der findes som sagt fødevarer, man bør være forsigtig med eller undgå helt.

Her er nogle ting, du bør tænke på med hensyn til mad og graviditet:

  • Begræns kaffedrikkeriet, maks. tre kopper.
  • Vælg den rigtige fisk
  • Ingen alkohol
  • Lakrids med måde
  • Ikke for meget A-vitamin
  • Råt, tørret eller pålæg
  • Spis ikke ost fremstillet af upasteuriseret mælk

Kaffe, lakrids og A-vitamin med måde

Med hensyn til kaffe, så skal man som gravid undgå at få mere end 300 mg koffein pr. dag, eftersom det kan påvirke fostret. Hvis du holder dig til 3 til 4 dl kaffe, eller fire til seks krus sort te om dagen, så overskrider du ikke den mængde. Eftersom energidrikke ofte indeholder store mængder koffein, kan det også være en god idé at være lidt forsigtig med dem.
En anden ting, man bør være lidt forsigtig med, er faktisk lakrids. Du kan sagtens spise lidt, men Fødevarestyrelsen anbefaler, at du holder dig til maks. 50 g lakrids om dagen.
A-vitamin gør, at graviditeten udvikler sig normalt, og har betydning for barnets syn. Det findes i indmad som lever, mælk og madfedt. Men i for store mængder er A-vitamin skadeligt, og der er mistanke om, at det kan give en øget risiko for fosterskader tidligt i graviditeten. Du må derfor ikke spise lever, levertran og pate, da det kan indeholde store mængder A-vitamin. Leverpostej indeholder mindre A-vitamin og kan spises i mindre mængder.

Spiser du mange grøntsager og rodfrugter, som indeholder carotenoider, der kan omdannes til A-vitamin i kroppen, kan du være rolig – dette kan ikke overdoseres. Hvis du vil vide mere, kan du læse vores artikel om lægemidler og kosttilskud under graviditeten.

Må man drikke et glas vin?

Nej, alkohol er noget, du bør undgå helt, mens du er gravid. Alkoholindholdet i dit blod er det samme i det blod, som passerer over til dit barn via moderkagen. Da fostret er mere følsomt for alkohol end dig og er i en stadig udvikling, bør du undgå alkohol helt. Vi ved, at mange har spørgsmål til dette, og du kan læse mere om alkohol og graviditet her

Toxoplasma, listeria og at vælge den rigtige fisk!

Fisk og skaldyr er sund mad, når du er gravid, men en del fisk fra søer og Østersøen indeholder desværre alt for mange miljøgifte til, at de er sunde. Her kan du læse mere om, hvilke fisk du bør undgå, og hvilke du må spise meget af.
Både parasitten toxoplasma og bakterien listeria kan findes i almindelige fødevarer og være farlige for udviklingen af dit ufødte barn, hvis du bliver syg, så derfor er det vigtigt, at du har lidt styr på dem. Toxoplasmose er en sygdom, som forårsages af en parasit. Den dør ved dybfrysning (mindst -18 grader) og ved tilberedning (over 65 grader).

Sådan undgår du toxoplasmose:

  • Undgå alle former for råt kød. Gennemsteg alt, og vask skærebrætter og hænder, som har været i kontakt med råt kød.
  • Toxoplasma kan også findes i kød, som graves, tørres eller koldrøges, fx parmaskinke og salami. Hvis du vil spise den slags kød, kan du fryse det i tre døgn, så dør eventuelle toxoplasmaparasitter.
  • Vask hænderne omhyggeligt, hvis du har gravet i jord og skal lave mad bagefter. Hvis du er omhyggelig med hygiejnen, mindsker du desuden risikoen for madforgiftning.
  • Har du kat, så lad en anden rense kattebakken.

Listeriabakterien, som kan forårsage infektioner, der er skadelige for barnet i maven, kan vokse i køleskabstemperatur og overleve i fryseren. Den dør dog, hvis den tilberedes og opvarmes til mindst 70 grader, dvs. når det bobler.

Sådan undgår du listeria:

  • Vær forsigtig med koldrøget eller gravad fisk, og kød som begynder at nærme sig bedst før-datoen. I en vakuumpakket emballage kan bakteriemængden blive stor på nogle uger. Nyemballeret mad er fint. Sushi, som er lavet af friske råvarer, kan man også spise.
  • Drop patéer, salater og sylte fra delikatesseafdelingen – du ved ikke, hvordan og hvornår de er lavet.
  • Undgå mad, der er blevet opbevaret i flere uger i køleskabet og derefter spises uden at blive varmet op.
  • Opbevar optøede, frosne grøntsager og delt melon i køleskabet, og spis det inden for et par dage.
  • Undgå alle mælke- og osteprodukter, der er lavet af upasteuriseret mælk. Læs på emballagen, om produktet er pasteuriseret eller ej. Ordentligt opvarmet ost er aldrig farlig at spise.

Hvilke oste må man spise som gravid?

Osteanretningen kan altså være lidt problematisk, når man er gravid. Men der findes nogle generelle regler, man kan gå efter. Man må fx gerne spise hårde oste, som man plejer, fx parmesan, manchego osv. To ting, der påvirker listeria og muligheden for, at bakterien vokser, er, hvor tør osten er, og hvilken pH-værdi den har. Jo lavere pH-værdi og jo tørrere ost, desto sværere er det for listeriabakterien at formere sig. Og modsat: En neutral pH-værdi og en mere fugtig ost gør det nemmere for bakterien. Så brieost, chèvre, gorgonzola og andre skimmeloste bør man som gravid lade være med at spise. Bl.a. fordi de ofte er fremstillet at upasteuriseret mælk, men sørg også for at undgå dem, selvom de er fremstillet af pasteuriseret mælk, da pH-værdien og fugtigheden desværre er perfekt for tilvæksten af bakterien.
I friskost er listeriabakterien meget usædvanlig; emballeret fetaost, mozzarella, halloumi og hytteost er enten blevet varmet op under produktionen, eller også er den fremstillet af pasteuriseret mælk. I fetaosten er pH-værdien endvidere så lav, at listeriabakterien ikke kan formere sig.

Hos Fødevarestyrelsen kan du læse de seneste råd om mad og graviditet.

Faktatjekket af Nina Sepstrup, uddannet jordemoder

Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...