Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

Bækken-/lændesmerter

(Mange kalder det bækkenløsning).Mere end halvdelen af alle gravide oplever at have ondt i lænden eller i bækkenet. Nogle har så mange smerter, at de synes, det påvirker deres livskvalitet.

Smerterne kan sidde forskelligt fra kvinde til kvinde, og mange har smerter flere steder på samme tid. Hos de fleste vil smerterne sidde lavt i lænden og ned bagpå i bækkenet og/eller foran ved køns-benet. Nogle gravide har ondt i en side alene, eller kun foran ved køns-benet. Andre har ondt både foran og bagpå. Mange gravide har desuden muskelspændinger i balderne, i underlivet og i bækkenbunden.

Hvad kan jeg gøre, hvis jeg har ondt?
Der er heldigvis meget, du selv kan gøre for at forebygge eller mindske lænde- /bækkensmerter. Du må gøre alt det, du kan, hvor du tager fornuftigt hensyn til din graviditet.

Hvis du ikke har motioneret før, så begynd at dyrke motion nu, gerne tilpasset gravide.

Lav øvelser for din krop hver dag, og sørg for at strække dine muskler ofte. Måske bliver du øm i musklerne i starten, så afpas din træning efter, hvor god form du er i. Nogle har glæde af gravidmassage, som er en blid massageform, der afslapper og beroliger. Den kan suppleres med dybdegående massage, som kan afhjælpe ødemer og smerter i musklerne.

Sørg også for hvilepauser og afveksling i løbet af dagen. Ret dig op, når du står, går eller sidder, og hvis du har længerevarende, siddende eller stående arbejde, er det vigtigt, at du skifter stilling ofte.

Træning og lænde-/bækkensmerter

Det har vist sig, at gymnastik og træning kan afhjælpe lænde-/bækkensmerter. Du kan prøve øvelserne, som du kan finder her.

Svømning og træning i vand er en god træningsform for alle gravide, og det er især godt for gravide, der har lænde-/bækkensmerter.

Du kan også finde inspiration til gode øvelser i vand på: Hvidovrehospital.dk
hhfoedeafdelingen.nsf.

Smertelindring

Mange gravide har mere ondt i lænden eller bækkenet sidst på dagen, hvor de også føler sig hævede i kroppen. Hævelse kan afhjælpes med venepumpeøvelser (se mere på libero.dk), og har du brug for smertelindring, er en ispakning en god idé. Pak ispakningen ind i et stykke stof og læg den der, hvor du er mest øm i 15-20 minutter (den kan købes i Matas eller på apoteket).

Nogle gravide er glade for at have et tørklæde eller et elastisk bælte rundt om bækkenet. Hvor meget et bælte reelt støtter er usikkert, og ikke alle synes, at det er behageligt at have på, så man må prøve sig frem.

Lænde- og bækkensmerter påvirker ikke dit barn eller den kommende fødsel.

Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...