Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

Barnets udvikling

Det lille barn vokser stærkt og i løbet af de første 5 levemåneder, vil det normalt fordoble sin fødselsvægt, mest de første måneder. Ved 1års alderen har barnet normalt tredoblet sin vægt. I længden vokser det ca. 25 cm i løbet af det første år. Både jeres egen læge og jeres sundhedsplejerske vil følge barnet gennem denne periode.

Kontakt

Det spæde barn har perioder, hvor det er vågent og kigger sig omkring. I de vågne perioder kan I have øjenkontakt med barnet. Barnet ser skarpt på 20-30 cm´s afstand. Det svarer til afstanden mellem mors ansigt, når barnet ammes. Puslebordet er et andet oplagt sted for kontakt. Undgå en uro, der stjæler opmærksomheden fra jeres ansigt.

Sanser

Alle de sanser, vi kender til, fungerer fra fødslen. Barnet bruger især munden, tungen og læberne til at sanse med i starten. Det betyder ikke, at barnet fødes med bevidsthed og erkendelse om sine oplevelser – det kræver erfaring og udvikling. Men barnet er med sine sanser i stand til at tage imod med nydelse og behag. Dette sker, mens det er sammen med mor og far. Snak med jeres barn, småpludr og fortæl det f.eks., hvad I tænker eller laver.

Spædbarnet har brug for mennesker, som taler med det for at føle tryghed og kontakt. Sprogudviklingen begynder allerede, når barnet er spædt. Nyfødte reagerer på det sprog, de hører omkring sig med bevægelser, som følger sprogets rytme.

Prøv at lægge mærke til, hvordan barnet lytter til stemmerne, ser lys, farver og ansigtsudtryk. Barnets syn er veludviklet, og det er meget intenst i sin øjenkontakt. Det kan ligge stille med helt åbne øjne og iagttage med en imponerende opmærksomhed. Fra barnet er et par uger gammelt kan det almindeligvis se jer dybt i øjnene – kig igen og fornem dybden og intensiteten af den kontakt, I får.
Det er gennem kropsbevægelser, lyde, smil, gråd, øjenkontakt og mor/far/barn samspillet, at jeres barn udvikler sit sprog. Barnet kan også lugte og føle måden, I holder om det på.

Sanserne hos det lille spædbarn står helt åbne, og de erfaringer, det gør sig, danner baggrund for dets udvikling. Når barnet bliver træt af stimulation og leg, vender det enten hovedet væk, gaber, græder eller bliver uroligt, og det er vigtigt at respektere.

Spædbørn lærer meget hurtigt ud fra det, de oplever, men det er ofte på en anden måde, end vi voksne umiddelbart oplever. De lærer ikke at ”regne den ud”. men de lærer på et mere fundamentalt plan, om omverdenen er til at have tillid til, og om deres egen aktivitet har en virkning. Herved opnår børn det, der hedder basal tillid. At besvare et spædbarns gråd ved at tage det i armene, holde om det og måske trøste det, fører ikke til forkælelse, men til en mulig oplevelse af, at verden er til at stole på, og dermed er man med til at styrke barnet og dets tillid til sine omgivelser.

Et spædbarn kan ikke forkæles.

Behov

At spise sig mæt, at være tør og varm, i tæt kropskontakt med mor og far, der kæler og småsnakker med én, det er livets højdepunkter, mens man er lille. Små børn kan som nævnt ikke forkæles. Men for at deres behov for tryghed dækkes har de brug for de kendte ting og de mange rutinemæssige gentagelser i deres hverdag.

Prøv at være opmærksom på barnets signaler:

• Er det sultent?
• Vil det have kontakt?
• Vil det bare have fred?

Børn græder for at få opmærksomhed. Forskellig slags gråd kan betyde noget forskelligt.

Børns forskellighed

Børn er allerede fra de er helt spæde meget forskellige. De er på mange måder ligeså forskellige som mennesker senere hen i livet. Tænk bare på, hvor forskellige de er med hensyn til, hvad der generer dem – hvor meget eller hvor lidt, der skal til, før de bliver generet, og på hvilke måder, de så reagerer på det, de ikke kan lide.

De er forskellige med hensyn til, hvad der trøster dem, og hvor let de lader sig trøste. De er også meget forskellige med, hvad de kan lide, f.eks. hvordan de kan lide at blive holdt, og hvilke ting de holder af at kigge på.  De forældre, der får flere børn, bliver mere opmærksomme på, hvor tidligt børn reagerer individuelt.

Det er i øvrigt værd at vide for nybagte forældre, der måske føler sig usikre og kluntede, at netop forældre reagerer allermest nuanceret og indfølende på deres egne børn – langt mere samstemt end de selv umiddelbart er opmærksomme på.

At være sammen

Der er mange, der kommer med gode og velmenende råd. Det er ikke altid. de passer ind i den sammenhæng, I befinder i. Stol på jer selv og jeres egen intuition, når I er sammen med jeres barn, for man kan ikke overtage andres erfaringer. Et normalt spædbarn i god trivsel udvikler sig bedst i et ganske almindeligt rimeligt afslappet samvær med sine forældre og allermest gennem sin egen aktivitet.

Mange forældre tror, de skal stimulere barnet og anstrenger sig for ”at finde på”. Men små børn har ikke brug for et massivt stormløb af påvirkninger og stimulering. Det bedste udgangspunkt for samvær med et lille barn er at være meget iagttagende og opmærksom på, hvad barnet selv udtrykker og kommer med af bevægelser, lyde og andre aktiviteter og så besvare det på en blid og legende måde. Samværet foregår så på begges betingelser og giver både jer og barnet fornøjelse, behag og fortsat udvikling.

Samtalens betydning

Når I fortæller jeres barn, hvad det gør og også fortæller, hvordan I oplever, barnet har det, er det med til at styrke jeres barns opfattelse af sig selv. På libero.dk kan I læse mere om at være sammen med jeres barn.

Babysvømning

Når barnet vejer ca. 5 kg eller er ca. 2 måneder gammelt, er mors barselsflåd ophørt. Så melder mange sig til et babysvømningshold. I skal brusebade, inden I går i vandet, så prøv det derhjemme først, så jeres barn ikke bliver forskrækket. Babysvømning foregår i en svømmehal, hvor lyden kan runge højt. Vær opmærksom og skærm jeres barn lidt. Vandet til babysvømning er 32-34 grader varmt, og I vil som regel være i vandet en halv times tid. Mange børn viser tydeligt, at de nyder at svømme rundt i det lune vand.

Babysvømning stimulerer alle barnets sanser og styrker både muskler og vejrtrækning. Kontakten mellem jer kan udvikles i jeres eget tempo, mens barnet kan afprøve vandets muligheder.

Babymassage

Mærker I, at det er rart og hyggeligt at give massage, er det sandsynligt, at jeres barn også hygger sig ved det. Vælg tidspunkter, hvor barnet er vågent og ikke lige har spist og spørg evt. din sundhedsplejerske om instruktion. Brug olie på hænderne, når I masserer og sørg for, at der er varmt i rummet. Massér med bløde bevægelser og husk, det er ingen videnskab. Men passer det ikke til hverken jeres barn eller jeres temperament at give spædbarnet massage, får barnet heller ingen nydelse af den. Kig på barnet, om det nyder massagen. Ser det væk, græder, gylper eller bliver uroligt, er det måske tegn på, at barnet ikke bryder sig om det.

At savle

Alle børn savler – nogle lidt, andre meget. Det skyldes ikke alene, at børnene er ved at få tænder, for allerede når barnet er 2-3 mdr. gammelt danner det mere mundvand. I den periode og flere måneder frem vil barnet være meget optaget af, hvad det oplever, og til det formål bruger det munden. Barnet vil smage og mærke alting med munden/tænderne. Det er en naturlig del af barnets udvikling. Nogle børn bliver omkring 2 år, før de rigtig får styr på mundvandet.

Savl kan give rød og irriteret hud på hagepartiet, halsen og brystet. Det er vigtigt at holde huden tør og ren. Man kan bruge en vandskyende salve eller creme. For nogle vil det være nødvendigt at bruge en savlesmæk. En ulden undertrøje er også en god idé til savlebørn, fordi den suger fugt og regulerer kulde og varme – på den måde undgår barnet en forkølelse.

Og udviklingen går hurtigt

Udviklingen går med stormskridt i de første måneder. Hvis én af forældrene er væk fra barnet i nogle dage, vil I opdage forandringen.

På maven

Læg jeres barn så meget som muligt på maven, når det er vågent.
• Det styrker arme, ryg, nakke – og halsmusklerne
• Det hjælper jeres barn til frit at kunne se til begge sider
• Det stimulerer jeres barns motoriske udvikling, så det får nemmere ved at holde hovedet og lære at trille

Sådan kan I hjælpe jeres barn til at kunne lide at ligge på maven:
• Begynd fra fødslen, så det bliver en god vane
• I starten kan jeres barn lettere løfte hovedet, hvis I lægger en hånd på barnets numse og samler barnets albuer foran kroppen
• Læg jeres barn på maven ved kanten af et bord (evt. puslebordet). Sid foran og søg kontakt med øjnene. Brug jer selv, legetøj, spejle, lyde og farver for at gøre det spændende
• Lig på ryggen i sengen eller på gulvet og lad jeres barn ligge på jeres mave, så I kan ”tale” sammen

Sove på ryggen - Lege på maven

Når barnet ligger på maven, vil det løfte hovedet og se sig omkring, følge jer med øjnene, og nogle gange forsøge at krybe fremad.  I kan bruge et vattæppe, en aerobicmadras eller et godt underlag. En hånd på numsen understøtter og stimulerer barnets leg ind imellem.

Har I indrettet puslepladsen et lyst og lunt sted, så udnyt det og lad jeres barn ligge uden tøj på – sådan kan det bevæge sig – både på ryg og mave.

At snakke og synge

Selvom barnet endnu ikke har et sprog, er det vigtigt for dets udvikling, at både forældre og søskende snakker med og synger for spædbarnet.

Det er vigtigt at fortælle barnet, hvad I kigger på/leger med.

Hvis I leger med klodser, så sig, det er en klods, eller hvis I hopper, så sig, du hopper. På den måde lærer barnet sprog. Samtidig lærer barnet at koncentrere sig og udvikle sit sprog. Fortæl f.eks. også, når I går, at nu går I, hvad I laver, og at I kommer tilbage.

Når TV-et kører

Vær opmærksom på, at hvis TV-ét kører hele tiden, kan det være med til at forsinke barnets sproglige udvikling, fordi det “forstyrrer” jeres stemmer. Det er godt at efterligne barnets lyde og bruge stemmen. Det giver barnet lyst til selv at lave og efterligne lyde og bevægelser. Vær tålmodig, hold pauser og lyt til jeres barn, så det får mulighed for selv at anvende sproget.

0-3 måneder

Vidste I at:
barnet kan ikke holde sit hoved selv. Det sover det meste af tiden. Barnet ser bedst på 20-25 cm afstand. Det ser med et intenst blik på mor, kan holde øjenkontakt og reagerer på kendte stemmer og musik. Barnets griberefleks er så stærk, at det kan bære sig selv i starten. Barnet har gråd som eneste udtryksmiddel for ubehag, sult eller smerte. Spisning handler om at blive mæt. I slutningen af barnets 3. levemåned er det også en social hyggestund.

Ro og regelmæssighed er vigtigt

Giv barnet masser af fysisk kontakt. Syng, spil rolig musik og snak med barnet. Lad det kigge på en sort hvid og senere farvet ting, som det efterhånden følger med øjnene. Lær barnet at ligge på maven lige fra starten, når det er vågent. Bær det tæt ind til kroppen, lad det komme længere op lidt efter lidt, så det kan kigge over din skulder. Lav gyngebevægelser eller læg barnet i en hængekøje, det beroliger og stimulerer balancesansen.

Barnet begynder at smile mere bevidst til jer og udvikler sig til at kunne holde hovedet selv. Læg det på maven og gå ned i øjenhøjde med barnet, så er det sjovere at ligge der. Barnet bevæger arme og ben og rækker ud efter ting. Barnet kan have glæde af et sansetæppe fra det er et par måneder gammelt.

Gråd er udtryksmidlet ved behov, men nu kan det pludre og smile, når man snakker med det. Soverytmen bliver mere jævn i slutningen af perioden.

Legetøj

Rangler, Folde ud bøger, sansetæppe, uroer og rolig musik. Læs mere i Birte Servais Bentsens, Bevægeleg med den spæde.

3-6 måneder

Vidste I at: 
barnet opdager snart og får senere kontrol over sine hænder og fødder og putter dem i munden. Alt puttes i munden, for at smage og lære. Barnet kan holde en rangle. Det kan skifte stilling og snart rulle fra ryg til side. Det har god kontrol over hovedet og kan sidde med støtte på skødet. På maven ligger det på albuerne, stadig med mest knyttede hænder. Det kan efterhånden række ud efter legetøj. Omkring 5 måneder kan det rulle fra ryg til mave. Hjælp det lidt ved at tage blidt fat i den ene arm og trække det blidt rundt i starten eller hold et spejl eller legetøj derhen, hvor barnet skal vende sig.

Brug jeres egen krop som legetøj

Giv barnet masser af fysisk kontakt. I kan både ligges, siddes og snart hoppes på. Placér legetøj så barnet skal række mod midten efter det og læg barnet på maven, når det er vågent. Barnets synsvidde udvides, og det kigger på fremmede. Barnet viser sin glæde og frustration, reagerer på jeres smil, kan måske sige enstavelseslyde. Bide- og tyggerefleksen kommer ved 5-6 måneders alderen, så barnet bider sammen, når det får noget i munden. Det har bedre kontrol over tunge og læber og kan mod slutningen af perioden spise mos og grød. Lad barnet ligge lidt for sig selv og lege, så det ikke bliver et stormvejr af indtryk. Kan barnet høre jer pusle, vil det ofte lege videre. Omkring 6 måneders alderen begynder barnet måske at sove igennem.

Legetøj

Stativ med legetøj – start med en enkelt ting i stativet, legetøj i mange farver, rasleæg og bolde med lyd, rangler, der kan gribes i, bamser og et spejl. Læs mere i Mette Vainer Wegloops, Leg med din baby.
 

6-9 måneder

Vidste I at:
barnets balance forbedres, det kan sidde og rulle og kan snart trække sig baglæns, senere frem og til siden, når det ligger på maven. Barnet kan løfte sig på maven op på strakte arme. Det holder legetøjet i hånden og bruger begge hænder. Ryster, hamrer og rasler med ting. Snart er barnet oppe på alle fire, og det er vigtigt at stimulere kravlebevægelser. Det begynder at sige lyde, kan snart lokalisere hvor de kommer fra og bruger hele sin krop, når det kommunikerer, mens det laver små lyde. Syng og snak og fortæl barnet, f.eks. at en bus er en bus, syng hjulene på bussen drejer rundt, rundt, rundt mm, så er det lettere at huske, hvad en bus er. Giv barnet masser af fysisk kontakt.

Seperationsangst

Hos nogle børn starter angsten for separation omkring 8 måneders alderen, så lad barnet blive der, hvor det er trygt og pres det ikke til adskillelse. Hvis barnet kravler væk, så fortæl det, at det er i orden, nik og sig f.eks. ja, det er fint, så ved barnet, det er trygt, og at du er der. Hvis barnet græder, når du går ud ad rummet, så tal til det, så det kan høre, du er der eller tag barnet med dig.

Legetøj

Køkkenredskaber, bolde i forskellige størrelser, legetøj, der rasler og kan hamre, klodser og puttekasser. Læs mere i Politikens bog om barnets udvikling 0-3 år.

At lege og være lidt i eget selskab

Det er en udfordring og en glæde at få barn. Prøv at lade barnet ligge eller sidde selv med et stykke legetøj, mens I laver det, I også gerne vil. Kan barnet høre jer pusle, kan det ofte selv lege videre. Det er vigtigt, at I mærker jeres egne grænser.

Barnet kan tidligt mærke, når I leger halvhjertet med det.

Indtil 4 måneders alderen har jeres barn brug for, at I reagerer umiddelbart, når det græder. På den måde får barnet en grundlæggende tillid til jer. Derefter kan barnet godt tåle FORSIGTIG behovsudsættelse et øjeblik, mens I gør, det I var i gang med nogenlunde færdigt. Senere kan der naturligvis også være tryghed i at opleve, at I reagerer, hvis det er i gang med noget farligt, eller noget I ikke vil have, det rører ved.

Læs mere i pjecen ”Opdragelse af småbørn” eller i ”Opdragelse med hjertet” fra Børnerådet.

At bære sit barn

En bæresele eller en vikle er et godt alternativ til at bære sit barn på armen.
Det er trygt for barnet at være tæt sammen med mor og far, især de første 6 måneder. At blive båret tæt virker beroligende, især hvis barnet har svært ved at falde til ro. Tidlig øjenkontakt og nær kropskontakt udvikler en samhørighed med det spæde barn, som er god både for barnets udvikling og familiens sammenhold.

Der findes et stort udvalg af bæreseler og vikler. Hvad I vælger er en smagssag. Husk at læse brugsvejledningen grundigt, før I tager den i brug. Det er også vigtigt, at I er opmærksomme på barnets signaler, mens I bærer det. Hvis barnet synes, det er ubehageligt at sidde i selen, viser det det f.eks. ved at blive uroligt, grimassere eller græde.

Bæresele

Det nyfødte barn skal altid sidde med ansigtet ind mod din eller din partners mave og have god støtte af nakken. Vælg en bæresele, som giver en god støtte både for nakke og ryg, og hvor ben og arme har fuld bevægelsesfrihed. Det er vigtigt både for temperaturreguleringen og tarmfunktionen. Tænk på at vælge en bæresele, som kan justeres, efterhånden som barnet vokser. Det er vigtigt kun at bruge selen kort tid ad gangen, når barnet er nyfødt, ca. 15 minutter. Når barnet er 4-6 måneder gammelt, kan man kortvarigt lade det begynde at sidde med ansigtet ud mod verden. Hvis det sidder for længe med hovedet udad, får det mange indtryk, som kan være svære at bearbejde, og barnet kan blive uroligt.

Vikler

Viklen kan anvendes fra barnet er nyfødt. Her ligger barnet ned, næsten som i livmoderen. Vær opmærksom på, at barnet skal bæres i en sikker stilling, så det kan trække vejret frit. Det er vigtigt at binde viklen rigtigt og kontrollere, at barnet ikke har det for varmt. Når det bliver lidt større, kan barnet selv bevæge sig og ændre stilling, hvis det behøves. Tænk på at det er viklen, som skal tilpasses efter barnet og ikke omvendt. Når barnet bliver større, ca. 4 måneder, kan det også sidde mere oprejst og se ud mod verden kortvarigt, 15 minutter ad gangen i starten, så det ikke får for mange indtryk, der er svære at fordøje.

Barneseler og gåstole

Anskaf en barnevognssele, inden barnet kan vippe sig selv ud over kanten af barnevognen.  Mange bruger gåstole, selvom det ikke anbefales, fordi det kan give barnet en dårlig balance og en usikker gang. Barnet har meget bedre af at ligge på et underlag og arbejde aktivt med sin egen krop. 

Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...