Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

I form efter fødslen

<< Tilbage

Træning

Uanset hvad form, du var i, før du blev gravid, skal du ikke regne med at være klar til at løbe eller hoppe før 3 måneder efter fødslen. Du kan godt prøve at træne, når du føler dig klar til det, men får du tyngdefornemmelse eller smerter, er det tegn på, at din træning er for hård.

Hvis du tisser eller drypper, når du løber, er du kommet for hurtigt i gang, så hjem og knib igen. Cykling er den motionsform, der er bedst at starte med. Læs mere på gynzone.dk.

Det er en god konditionstræning at gå med barnevognen – gå ikke længere end at du kan komme hjem igen uden tyngdefornemmelser eller smerter. Lad far skubbe barnevognen.

Bækkenbunden

Hvis du er startet med knibeøvelser i graviditeten, som er en god idé, har du allerede hørt om bækkenbundstræning. Du har formentlig også hørt om det på barselsgangen, og måske tænker du, at du lige venter til i morgen. Men det er nu, du skal i gang med at træne (lave knibeøvelser).

Din bækkenbund har været ekstra belastet af både dig og barnet hele graviditeten, og fødslen har forlænget bækkenbundsmuskler, bindevæv og nerver. Bækkenbundsmusklerne har ansvaret for, at du hurtigt kan lukke for urinrør, skede og endetarm, så du ikke ukontrolleret kommer til at tisse eller prutte. Derudover skal musklerne støtte din blære, livmoder og tarme, så du ikke senere i livet får nedsynkninger af dine underlivsorganer.

Knibeøvelser

Du skal kunne knibe, hver gang du belaster bækkenbunden, f.eks. når du skal til at løfte dit barn, hoster, hopper eller rejser dig op. Du skal altså knibe mange gange om dagen.

For at dine bækkenbundsmuskler skal kunne klare den opgave, skal de genoptrænes. Du skal helst træne hver dag, og du skal lave mange middelkraftige knib ad gangen. Knib som hvis du skulle holde på en prut. Prøv at komme op på 30 knib hver dag. Gerne i 3 sæt med 10 knib i hvert sæt. Hold 5-10 sekunders pause mellem hvert knib og en lidt længere pause efter hvert 10. knib, så bækkenbundsmusklerne ikke bliver for trætte undervejs.

Klik ind på gynzone.dk og læs mere eller scan koden, hvis du vil have nogle øvelser. I starten bliver du hurtigt træt og kan måske kun knibe få sekunder ad gangen, Knib som om, du skal holde på en prut. så lad være med at presse dig selv. Dine bækkenbundsmuskler skal helst være i god form, inden dit barn er 3 mdr. gammelt. Den vigtigste del af din træning er at få det gjort til en vane at knibe, inden og imens du:

• rejser og sætter dig
• løfter
• hoster, nyser og hopper
• gør rent, f.eks. støvsuger og vasker gulv

Mavemusklerne

Måske går du og drømmer om at få en flad mave igen. Måske tænker du på, at du skal se at få lavet en masse mavebøjninger? Fysioterapeuter anbefaler, at du undgår at lave mavebøjninger, indtil du er blevet rigtig god til at knibe, og måske har du også et kejsersnitsar, der skal hele.

 

<< Tilbage

Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...