Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

Oxytocin før fødslen

Kroppen har to muligheder for reaktionsmønstre overfor de udfordringer vi møder i hverdagen. Når vi er bekymrede og stressede aktiverer kroppen et ”kamp-flugt” beredskab, hvor vi er ekstra på vagt og anspændte.

Hvis vi fornemmer der er ro omkring os, så vil kroppen aktivere sit ”ro/hvile” beredskab, hvor vi er afslappede, veltilpasse og følsomme.

Jo mere ro/hvile systemet dominerer, desto mere overskud og tryghed har du med dig, når du skal føde dit/jeres barn.

Der er mange muligheder for at opbygge denne ro i graviditeten for eksempel ved at gå til fødselsforberedelse og på den måde få viden om det forestående forløb. Få en rundtur på hospitalet, så du kender omgivelserne og ved hvad du møder, når du ankommer til hospitalet. Eller overvej om du har størst tryghed ved at føde hjemme hvor omgivelserne er trygge og vante.

Inddrag din partner i dine tanker og overvejelser, så han/hun kan hjælpe dig med at bevare roen og overblikket. En let, rolig og kærlig berøring frigiver oxytocin, som aktiverer ro/hvile systemet, det samme gør god mad og drikke, musik, kærlighed, nærvær og omsorg.

Meditation, yoga, motion og anden fysisk aktivitet, hvor du sætter fokus på krop og sjæl har ligeledes en beroligende og afslappende virkning og kan give dig et godt redskab til at håndtere vearbejdet og den vejrtrækning du skal bruge undervejs.

Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...