Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Fra små smagsprøver til god appetit

Fra små smagsprøver til god appetit

Værsgo' at gå til bords! At spise sammen og se, hvordan I andre spiser, hjælper barnet til at lære hvordan det skal gøre. Men hvad skal barnet spise?

Nu kan du gradvist give dit barn mere og mere af den mad, som resten af familien får på tallerkenen. Men undgå for meget salt, det er ikke godt for barnets nyrer.

Børn, som ammes, skal stadig have op imod en halv liter mælk om dagen, men er parate til at prøve ny slags mad, fx:
• Brød – rugbrød, grahamsbrød, lyst brød, boller.
• Frugt og grønt, også nye typer.
• Mælk, yoghurt og ost.
• Finskåret kød, kylling, fisk, æg, kogte tørrede ærter, bønner eller linser.
• Flere forskellige kornprodukter.

Den etåriges mellemmåltid
Småbørn har brug for at spise lidt og tit og har derfor behov for mellemmåltid. De har små maver og bruger en masse energi.

Sunde mellemmåltider er fx:
• Æble skåret i små stykker.
• Kiks med jordnøddesmør uden nøddestykker.
• En halv banan.
• Ostetern.
• Frugtyoghurt.
• Gulerodsstave.
En del børn kan lide at tygge, når tænderne begynder at bryde frem. Tilbyd barnet skorper eller køb en bidering.

Den toårige er mere skeptisk overfor ny mad
Undersøgelser har vist, at børn på seks måneder er mere åbne overfor en ny smag og madretter end ældre børn. Allerede i to års alderen er det sværere at tilbyde ny slags mad, og den mest kræsne periode er i alderen fem til ti år.

Det, som sker i to års alderen, hænger sammen med barnets måde at udvikle sig. De opdager, at de er unikke individer med en egen vilje, og det er almindeligt, at de nægter at spise. Hvis de har smagt på forskellig slags mad inden, er der mindre risiko for, at de bliver kræsne fremover.

Læs mere om vitaminer og andre næringsstoffer, som barnet har brug for, og vegetarmad til børn.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...