Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Vegetarmad til småbørn

Hvis du selv som forælder er vegetar, ser du måske også gerne, at dit barn spiser vegetarkost. Det er helt ok, men kræver ofte lidt planlægning, for at sikre at barnet får alle de vigtige næringsstoffer.

En del forældre dropper kødet, men giver deres barn fisk, æg og mælk. Det plejer at fungere godt, især hvis barnet også kan lide grøntsager og bælgfrugter.
Veganerkost anbefales derimod ikke til små børn.

Vegetarkost
Vegetarmad indeholder ofte flere grøntsager, fibre og en bedre balance af fedtstoffer end almindelig mad. Men har I et barn, som ikke kan lide hverken grøntsager eller bælgfrugter, er en vegetarkost ikke at anbefale.
Mineraler som jern og zink er livsvigtige for børn, der vokser, men kan være svære at få tilstrækkeligt af i en vegetarisk kost. Jern findes i bønner, linser og fuldkornsprodukter og optages bedre i kroppen, hvis man samtidig spiser C-vitaminrig frugt eller grøntsager.
D-vitaminer er et andet næringsstof, som vegetarer skal have ekstra styr på. De bruges blandt andet til, at barnet kan opbygge et stærkt skelet.
Nødder og kerner er godt slik - hvis barnet kan tåle det.

Laktovegetarisk kost
I laktovegetarens kost indgår ikke kød, æg eller fisk, men derimod mælk og mejeriprodukter. En god, velbalanceret laktovegetarkost kan bestemt dække barnets næringsbehov. Men du har stadig brug for viden for at garantere, at barnet får alle de vigtige næringsstoffer.

Veganerkost
Veganerkost indeholder hverken kød, fisk, æg eller mælk. Selvom du selv er veganer, så anbefales denne type kost ikke til børn i førskolealderen. Den kræver stor viden om ernæringslære, og desuden skal barnet have visse særlige kosttilskud.

Kontakt din sundhedsplejerske, inden du starter med at give barnet fast føde, hvis du føler, at du har brug for at vide mere. Læs gerne mere på Sundhedsstyrelsen hjemmeside.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...