Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Næringsstoffer, vitaminer og mineraler som børn har brug for

Vi hører ofte, at det er vigtigt med en varieret og balanceret kost til både børn og voksne. Men hvad betyder det? Her får du tips til næringsstoffer, vitaminer og mineraler, som dit voksende barn har brug for.

Madpyramiden og kostcirklen er måske lidt gammeldags, men de giver dig et godt billede af, hvad du og dit lille barn har brug for af næringsstoffer i maden. Modellernes forskellige dele repræsenterer de forskellig fødevarer, som børn og voksne har brug for dagligt.

Tallerkenmodellen
Børn, som spiser en varieret kost med masser af frugt og grønt, har ikke brug for kosttilskud. Men hvor meget skal barnet have af de forskellige dele fra den klassiske madpyramides "etager"? Følg tallerkenmodellen. Den fungerer til de små, som netop er begyndt at spise hele måltider.

Ifølge tallerkenmodellen skal 1/3 af tallerknen bestå af kød eller fisk (proteiner), 1/3 af grøntsager og 1/3 af pasta, ris eller kartofler (kulhydrater). Vegetarkost til børn kan du læse mere om her. Slut af med en dessert bestående af frugt eller bær. Læs tips til sunde desserter her.

Protein, kulhydrater og gode fedstoffer
• Proteiner giver muskler. Da kroppen ikke kan lagre protein, skal vi have det hver dag. Det findes bl.a. i mælk og mejeriprodukter, kød, fisk, æg, ærter og bønner.
• Kulhydrater giver energi og er kroppens brændsel. Pasta, ris, brød, kartoffel, frugt, grøntsager og grød er gode kilder til kulhydrat.
• Fedt er en vigtig energikilde, som også hjælper kroppen til at optage vitaminer. Børn har brug for mere fedt end voksne, da de vokser. Fedtsyrerne omega-3 og omega-6 behøves blandt andet til hjernens udvikling. I løbet af barnets første to år kan man med fordel komme en teskefuld rapsolie eller olivenoline i hjemmelavet mad, to til tre gange om dagen. Til færdigkøbt børnemad skal der ikke tilsættes ekstra fedt. Fed fisk som laks indeholder også sunde omega-3 fedststoffer.

Forsigtig med fibre i starten
Det lille barns mave og tarm er mere følsomt overfor fibre end voksnes. Mange fibre kan betyde, at babyen får løs mave eller diarré. Og hvis det ikke drikker nok, kan det blive forstoppet. Fiberrige fødevarer mætter desuden hurtigt, hvilket kan gøre, at barnet måske ikke har energi til at få tilstrækkeligt med næring.
Fra ca. otte måneders alderen kan du prøve med fuldkornsgrød eller fuldkornsvælling til at starte med at øge fibermængden. Men hvis barnets mave reagerer, er det bedre at gå tilbage til den almindelige slags et stykke tid mere.

Tre vigtige mineraler
Mineraler er blandt andet nødvendige for nervernes og musklernes funktion. Nogle særligt vigtige mineraler:
• Zink findes i mælk, kød, kylling, fisk, brød. Zinkmangel kan forstyrre barnets udvikling og vækst.
• Kalcium findes i mejeriprodukter og grønne grøntsager. Kalcium sørger sammen med D-vitamin for nydannelsen af knogler og tænder.
Når et barn er et år svarer ca. fem deciliter mælkeprodukter om dagen til en dags kalciumbehov. En deciliter mælk giver lige så meget kalcium som halvanden skive ost. Også industrifremstillet børnegrød og vælling er rig på kalcium.
• Jern findes i mange fødevarer, fx kød, lever og grønne grøntsager. Selvom jern findes i mange madvarer får børn, som vokser hurtigt, ofte ikke nok af det. Derfor anbefales jernberiget grød og vælling til børn. Jern optages lettere sammen med C-vitamin, så det er godt at tilsætte noget C-vitaminrigt til barnets grød, fx frugtpuré.

Vitaminer der skal være styr på
Vitaminer er livsvigtige for barnets vækst og sundhed. Børn, som spiser en varieret og sund kost, får som regel tilstrækkeligt med vitamer og mineraler, med to undtagelser: D-vitamin og K-vitamin.
• K-vitamin er nødvendigt, for at blodet skal kunne størkne. Nyfødte børn får en sprøjte med K-vitamin, derefter er det ikke behov for yderligere K-vitamin.
• D-vitamin i form af D-dråber skal du give din baby fra og med det er to uger gammelt. Fortsæt med at give tilskuddet, til barnet er to år gammelt. Hvis barnet er mørklødet (og får mindre D-vitamin via huden) eller spiser helvegetarkost, har det brug for tilskud indtil fem års alderen. D-vitamin findes i fed fisk og æg. D-vitamin er sammen med kalcium vigtig for opbygningen af knoglerne.
• A-vitamin er vigtig for blandt andet synet. Det findes i smør, margarine, fisk, lever, æg og mælk.
• C-vitamin, ascorbinsyre. Det findes i frugt (især citrusfrugter), bær, kartofler, grøntsager og rodfrugter. C-vitamin behøves blandt andet til at opbygge brusk og knogler. Desuden fremmer det optagelsen af jern fra kosten.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...