Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Jernmangel hos gravide

Træt? Forpustet? Omkring 20 uger henne i graviditeten? Så lider du formentlig af jernmangel.

Jern er vigtigt både for dig og dit voksende barn, da det transporterer ilt rundt i blodet. Når du er gravid, øges blodmængden i din krop. Så har du brug for ekstra meget jern. Ved uge 20 er den steget med næsten 50 %, og barnets jernbehov bliver større. Allerede fra 10. uge er det derfor vigtigt at tage et jerntilskud for at undgå jernmangel.

Hvordan ved man, om man har jernmangel, når man er gravid?

Hvis du føler dig træt og hænger lidt, har hovedpine og bliver forpustet uden større anstrengelse, er det almindelige symptomer på jernmangel. Fostrets udvikling, dannelsen af moderkagen og et større antal røde blodlegemer øger behovet for jern under graviditeten. Jernmangel kan have negative konsekvenser for barnet i maven og du bør derfor altid kontakte din læge, hvis du har symptomer.

Spis mad, som indeholder meget jern

Der er jern i næsten al mad, specielt i kød, nødder, bælgfrugter og bladgrøntsager. Men man regner med, at kroppen i gennemsnit optager blot 5-10 % af det jern, vi får. Behovet for jern afhænger ikke kun af det, du spiser lige nu, men lige så meget af, hvor meget jern kroppen har lagret fra tidligere i sine jerndepoter.
Når man er gravid er det dog meget svært, at få nok jern via maden og det er ikke usædvanligt at blodværdierne falder. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor, at du tager et jerntilskud på 40-50 mg dagligt allerede fra 10. graviditetsuge. Hvis du har meget kvalme kan du evt vente med at tage tilskud til senest 18. graviditetsuge.

Tips til fødevarer, når du er gravid og har jernmangel

  • Kød, leverpostej og blodpølse
  • Indmad (undgå lever, da det indeholder for meget A-vitamin, vælg hellere leverpostej)
  • Fugl og æg
  • Fisk
  • Vallesmør
  • Ærter, bønner og linser
  • Nødder og frø
  • Fuldkornsprodukter
  • Spinat og andre grønne bladgrøntsager
  • Bananer og ferskner

Hjælp kroppen til at optage jernet

Garvesyren i te blokerer for jernoptagelse, så tag ikke jerntilskud sammen med en kop te, det samme gælder for kaffe. Kalcium- og magnesiumrige fødevarer, fx mælk, forringer også optagelsen.
Kroppen kan nemmere optage jern fra maden, hvis den kombineres med C-vitamin fra fx frugt, grøntsager eller appelsinjuice. Hvis man tager jerntilskud, optages det bedst på fastende mave sammen med et glas frugt/grøntsagsjuice eller en citrusfrugt. Det kan være en god idé at tænke på, at der er en række lægemidler, som påvirker jernoptagelsen – så spørg på apoteket, om det er tilfældet. Lidt flere tips til god kost under graviditeten finder du her.

Jerntilskud kan give hård mave

Det er almindeligt med forstoppelse i forbindelse med graviditet. Hormoner gør nemlig tarmene lidt langsommere end normalt, og kosttilskud med jern kan gøre maven endnu mere forstoppet. Det bedste er at drikke meget vand, spise meget frugt – kiwi er supergodt, men glem ikke den tørrede frugt: figner, rosiner og svesker – og sørg for at vælge fuldkornsprodukter. Hørfrø og vallesmør kan også hjælpe. At være fysisk aktiv er vigtigt – daglige gåture hjælper dig med at holde tarmene i gang. Nogle kan få lidt kvalme af jernstilskud – så kan man prøve at tage det om aftenen og se, om det gør en forskel. Vi har samlet nogle tips mod kvalme under graviditeten, hvis det skulle blive et problem.
Da jern i alt for store mængder kan være giftigt, er det vigtigt at stille jerntabletter uden for rækkevidde af eventuelle børn derhjemme.

Faktatjekket af Nina Sepstrup, uddannet jordemoder

Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...