Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Ti tips til god kost under graviditeten

Ti tips til god kost under graviditeten

Nu spiser du for to, men forhåbentligt ikke dobbelt så meget som normalt. Du skal derimod spise ekstra meget af nogle fødevarer i denne tid.

Her følger nogle almene, gode råd om god kost under graviditeten.

• Vælg fuldkorn. Fuldkornsbrød og fuldkornsgrød indeholder masser af fibre, som mindsker risikoen for forstoppelse.

• Spis frugt og grøntsager til hvert måltid. Eksperterne anbefaler faktisk seks portioner frugt og grønt hver dag, bl.a. gule frugter og grønne bladgrøntsager - farverigt er sundt! Frugter, bær og grøntsager indeholder mange vigtige vitaminer, mineraler og folinsyre.

• Sørg for at få godt med proteiner, fx gennem magert kød, kylling, æg, nødder og bælgplanter. Proteiner er vigtige for barnets vækst. Hvis du er gravid og vegetar, er det ekstra vigtigt at have styr på dit proteinindtag, det samme gælder for jern.

• Læs om, hvordan du får tilstrækkeligt med jern. Jernmangel er meget almindeligt blandt gravide.

• Spis fisk et par gange om ugen. Fisk indeholder vigtige vitaminer og mineraler, fx D-vitamin, jod og selen. Der findes dog nogle fisk, som er særligt sunde, og andre fisk du bør undgå, da de indeholder for mange miljøgifte.  Læs tips om sund og uegnet fisk

• Spis gerne mejeriprodukter, de indeholder kalcium og D-vitamin, som er vigtigt for barnets knogler og tænder.

• Drik ikke for meget kaffe. Koffein i høje doser kan øge risikoen for spontan abort. Fødevarestyrelsen anbefaler højst tre kopper kaffe om dagen, eller højst seks kopper sort te. Også andre drikke, der indeholder koffein, bør nydes med måde.

• Brug gerne smør, margarine og olie i din madlavning. Selv om du forsøger at begrænse dit eget indtag af kalorier, er det vigtigt, at "fedtbegrænset" ikke bliver "fedtfrit". Dit barn har brug for sunde fedtsstoffer til at udvikle sin hjerne.

• Husk ikke at spise for meget af hverken sukker eller salt. Vælg salt, der er jodberiget. Mange urte- og mineralsalte er ikke tilsat jod - læs på emballagen.

• Drik meget vand, helst to liter om dagen.

Der er desuden nogle fødevarer, du bør undgå at spise under graviditeten, fx råt kød og nogle oste.

Læs mere om sund kost på Fødevarestyrelsen hjemmeside
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...