Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Spis de rigtige fisk, når du er gravid

Spis de rigtige fisk, når du er gravid

Fisk indeholder masser af de næringsstoffer, som du og dit barn har brug for. Fisk indeholder blandt andet vigtige fedtsyrer, som er af afgørende betydning for udviklingen af dit barns hjerne. Men nogle fisk kan indeholder miljøgifte, så det gælder om at vælge rigtigt.

Fisk indeholder vigtige vitaminer og mineraler, fx D-vitamin, jod og selen - og ikke mindst omega 3-fedtsyrer. Så lav endelig den der skønne fiskesuppe, tunfiskesalaten eller ovnbagt laks, nu hvor du spiser for to!

Kviksølv og andre gifte - fisk du skal undgå, når du er gravid
Nogle fiskearter har et højt indhold af miljøgifte, fx PCB, dioxiner og kviksølv, som kan forstyrre udviklingen af dit barns nervesystem.
Derfor bør du ikke spise mange rovfisk fra Østersøen og store søer; vildtfanget laks og ørred, sild og røding.
Store helleflyndere, sværdfisk, gedde, aborre, sandart og smørfisk er også blandt de fisk, som gravide bør være forsigtige med.
Østers, en anden af havets lækkerier, kan have et højt indhold af usundt kadmium.

Fisk som anbefales til gravide
Under graviditeten bør du spise både olieholdig (fed) fisk og hvid fisk - helst to, tre gange om ugen. Den kan være frisk eller frossen, eller hvorfor ikke bare vælge fisk på dåse, fiskeboller eller fiskepinde.

• Al fisk fra avl kan man godt spise 2-3 gange om ugen.

• Også rejer, krebs, forskellige muslinger og andre skaldyr er sunde for dig og dit barn. Men hvis du elsker krabber, så spis kun det hvide kød.

• Tunfisk på dåse kan du spise med god samvittighed, men undgå at købe hele tunfisk i stykker.

• Laks og laksefisk er gode at spise, bortset fra dem der er vildtfanget i Østersøen.

• Fødevarestyrelsen anbefaler bl.a. også følgende fisk: Sild og torsk (som ikke er fanget i Østersøen), sardiner, sej, lyssej, kuller, kulmule, makrel, rødspætte.

• For at undgå visse sygdomme, som kan være farlige under graviditeten, bør du kun spise gravad og røget fisk, hvis den er helt frisk tilberedt og pakket, det samme gælder sushi.

Hvis du ikke spiser fisk, kan du tage et tilskud af fiskeolie eller få omega 3-fedtsyrer på anden vis. Om vegetarmad under graviditeten kan du læse mere her.

Læs gerne vores ti tips til god kost under graviditeten her.

Fødevarestyrelsen hjemmeside kan du finde flere anbefalinger.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...