Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Smerter i ryg, bækken samt bækkenløsning

Smerter i ryg, bækken samt bækkenløsning

Har du ondt i ryggen eller bækkenløsning? Mange gravide kvinder kan opleve smerter i lænden og bækkenet under graviditeten. Her er nogle råd til, hvad du kan gøre for at få det bedre.

Det er normalt at have rygsmerter under graviditeten på grund af hormoner og ændret kropsholdning som følge af den voksende livmoder. Vær opmærksom på din holdning, og træk bækkenet ind for at undgå at gå og svaje.

Det er også en god idé at holde rygraden i god form ved at træne. Yoga, vandgymnastik og svømning anbefales. Vedvarende rygsmerter kan eventuel afhjælpes ved behandling hos fysioterapeut, massør, akupunktør, osteopat eller kiropraktor.

Rygsmerter kan også komme og gå afhængig af sammentrækninger, som nogle gange føles kraftigere der end i maven. Spørg din jordemor, hvis du er usikker.

Smerter i bækkenet
Smerter i bækkenet kan også være et symptom på det, der ofte kaldes bækkenløsning. Sådanne bækkensmerter forværres ofte i forbindelse med aktiviteter som at tage tøj på, gå en tur eller gå i trapper. Årsagerne er forskellige, fx at graviditetshormoner opbløder nogle områder i bækkenet, for at de skal kunne give sig under fødslen. Et sådant område kan være det forreste punkt, der hedder symfysen, hvor bækkenets to halvdele mødes. En anden forklaring på smerterne kan være, at bækkenbundens dele forskydes.

Tips og behandling af smerter i bækkenet og af bækkenløsning
Bækkensmerterne kommer som regel midt i graviditeten. Jordemoderen kan eventuel anbefale behandling hos fysioterapeut, akupunktør eller kiropraktor.
Et bækkenbælte kan lindre og specielle øvelser kan hjælpe. Tal med din jordemor.
Undgå store bevægelser, langvarig stillesidden i samme stilling og diagonale bevægelser, hvis det forværrer smerten.

Prøv følgende for at forebygge eller lindre smerter i lænden og ved bækkenløsning:
• Tag pauser i løbet af dagen.
• Skift ofte stilling.
• Undgå at læne dig til siden. Stræk dig, uanset om du står, går eller sidder.
• Hvis du sidder eller står, når du arbejder, er det særligt vigtigt at skifte stilling ofte.
• Prøv at lægge en ispose 15–20 minutter på de steder, der er mest ømme.
• Anvend stabile og behagelige sko, som er nemme at tage af og på.

Hvad gør man, hvis smerterne fortsætter efter fødslen?
I de fleste tilfælde bliver smerterne mindre efter fødslen, men i sjældne tilfælde fortsætter de og kræver behandling. De fleste har godt af træning med fokus på bækkensmerter. Tal med din jordemor eller specialiseret fysioterapeut.

Læs mere om at fortsætte eller slutte med at arbejde under graviditeten.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...