libero_recruitment_2021_24_family-in-hallway_desktop

Skab rutiner for dit barn

Føles det som om, du har læst den samme historie, sunget den samme sang og lagt bamsen på den rigtige side af puden en million gange? Godt. Børn elsker nemlig, når ting og sager er forudsigelige – det gør dem trygge. At føle tryghed er altså forklaringen på, at børn holder af, når mange ting er velkendte, og som de altid har været.

Verden er i konstant forandring, men når man er barn og selv forandres hurtigt, så bliver det ekstra tydeligt. Efterhånden som man vokser op og bliver klogere, kommer virkelighedens grænser nogle gange til at føles usikre – det er fordi børn hele tiden gør nye opdagelser og lærer nye ting. Den verden, de fx troede, de havde fuldstændig styr på, viser sig at være større, når de begynder at kravle. De fleste børn holder af at tage på opdagelsesrejse i omgivelserne – men samtidigt har de brug for at føle tryghed. Det er hér rutiner og genkendelse kommer ind i billedet.

Rutiner gør livet tryggere for barnet

Rutiner får verden til at føles tydelig, tryg og nemmere at håndtere for dit barn. De giver barnet mulighed for at få styr på alle de nye ting rundt omkring. Aftenbadet er et tegn på, at dagen slut, og at man snart skal puttes. Når barnet får vasket hænder og får hagesmæk på, forstår det, at det er spisetid. Og der er mange andre små ting, du kan gøre, for at dagen og verden skal føles tryggere, som fx at gå en tur hver eftermiddag eller læse en godnathistorie, inden du putter barnet. Rutiner handler ikke om at følge klokken slavisk, men om at have en hverdag, hvor visse indslag vender tilbage nogenlunde regelmæssigt.

Jo ældre børnene bliver, desto flere rutiner kan der skabes i forbindelse med de daglige aktiviteter. Du kan fx få dit barn til at rydde op om aftenen, når det har leget færdigt, eller hænge sin jakke op og vaske hænderne, når det kommer hjem fra børnehaven. 

Gode vaner beroliger både yngre og ældre børn

Rutiner skal naturligvis ikke overtage hele livet. Men de plejer at blive til gode vaner, som gør, at børn kan genkende tingene og finder tryghed. Det bliver også nemmere for børn at hjælpe og samarbejde, når de ved, hvad der forventes af dem, og hvordan den daglige rutine plejer at se ud. Derudover er det også rart for voksne at finde gode rutiner sammen med børnene.

Men de daglige rutiner må som sagt ikke overtage hele livet – for i det indgår der jo mange uforudsigelige dele. Prøv i stedet at betragte de rutiner, I skaber i fællesskab, som en grundlæggende struktur i stedet for et nøjagtigt skema. Det handler altså ikke om at gøre de samme ting på nøjagtige tidspunkter, men derimod om at finde gode vaner, som bidrager til tryghed og forudsigelighed.

Forudsigeligt, men ikke ufleksibelt

Noget, der er lige så vigtigt som at skabe en nogenlunde forudsigelig hverdag, er at være lydhør over for barnet. Man er ofte nødt til at lave om på rutiner og vaner, når børn er små, eftersom de hele tiden udvikles, og deres behov ændres. Hvis dit barn begynder at protestere mod de vaner, I har, så er det måske på tide at overveje, om de bør ændres. Det er, når børnene er med til at bestemme, hvordan rutinerne skal se ud, at de bliver allerbedst – formålet med rutiner er at skabe en rar tilværelse og ikke at skabe unødvendige konflikter. Der er bestemt ikke noget i vejen for at skifte mening og afprøve nye vaner.

Når rutiner brydes

En gang imellem sker der ting i livet, der går uden for de daglige rutiner, og det er ikke noget, man behøver vige tilbage for som småbørnsforælder. Dit barn kan sagtens klare at spise middag hos venner sent en lørdagsaften, at blive puttet i barnevognen på en gåtur i et fremmed land eller at spise morgenmad klokken ti i byen i stedet for derhjemme i køkkenet, som man plejer. Et afbræk fra hverdagen liver op og sætter krydderi på tilværelsen. Hvis barnet har en stabil grundstruktur, så gør det slet ikke noget, at rutinerne bliver brudt en gang imellem. Det kan tværtimod være godt at øve sig i, at alt ikke er det samme hele tiden.


Faktatjekket af Tova Winbladh, autoriseret psykolog

Del artiklen