Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Ulvetimen

Klokken fire om eftermiddagen er de fleste trætte. Efter en lang dag er kræfterne opbrugt. Timerne frem til aftensmaden kan være besværlige at komme igennem.

Måske skal man klare nogle indkøb på hjemvejen og derefter nå at lave aftensmad, inden barnet bliver for sultent - og for træt!
Det ligger lige for at give barnet en æske rosiner eller et sødt mellemmåltid på det her tidspunkt. Der findes dog andre måder at gøre humøret bedre indtil aftensmaden og gå uden om de søde sager. Det kan være en god idé at have frugt, en gulerod eller en riskiks på lager.
Tag det også roligt, og skru ned for ambitionerne - så har du bedre tålmodighed og kan forebygge vrøvl.

Stil ingen krav indtil aftensmaden
Prøv disse strategier:

• Tænk på denne tid som barnets, og hvis du skal købe ind, så prøv at gøre det til en fælles opgave.

• Husk at opfylde dine egne fysiske behov. Sørg for at få noget ordentligt at spise og drikke, inden trætheden melder sig.

• Barnet kan have brug for noget at tygge på for at få energien tilbage. Vælg hellere frisk frugt end juice, kiks og rosiner, som indeholder meget sukker.

• Undgå så vidt muligt at hænge fast i lange samtaler med andre voksne. Det er måske ikke så sjovt for barnet at skulle stå og vente på, at mor eller far skal snakke, snakke, snakke... Vent til et bedre tidspunkt.

• Tag ingen vigtige beslutninger, læg ingen planer og undgå diskussioner på det her tidspunkt. Det er ok at sige: "Det kan jeg ikke svare på lige nu. Du får besked i morgen tidlig."

• Undgå at tage telefonen, hvis du føler, at tidspunktet er dårligt. Den, som ringer, kan lægge en besked eller ringe igen på et senere tidspunkt.

• Lad barnet eller børnene deltage i madlavningen. Du kan også give dem hver sin skål med ærter, majs, revne gulerødder eller andet, som de kan blande sammen. Det er sjovt at spise mad, som man selv har været med til at lave!

• Forbered så meget som muligt af aftensmaden i forvejen – om muligt. Planlæg enkle, sunde måltider, som du ved, at barnet kan lide. Når du laver mad, så lav så meget, så du kan komme nogle portioner i fryseren.

• Sørg for at indføre en rutine, børn kan lide at vide, hvad der skal ske. At have samme vaner og procedurer for aftensmaden kan gøre livet lettere for jer alle.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...