Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Barnets motoriske udvikling 1,5 – 4 år

Barnets motoriske udvikling 1,5 – 4 år

I denne alder har børn et stort behov for bevægelse. Med stor interesse udforskes omgivelserne, motorikken udvikles, og koordinationen forfines.

Når barnet nu selv kan flytte sig, bliver det mere selvstændigt. Barnet kan udforske sin verden stadig mere, og indlæringen er enorm.

Barnet har brug for at bevæge sig meget
Det er godt og vigtigt, at barnet har mulighed for at bevæge sig, og det klatrer, går og løber gerne meget i denne periode. Det er også vigtigt, at der er en voksen med, for tingene sker lynhurtigt. Pludselig er barnet klatret op på en stol eller har fået fat i en dug.

Nu kan barnet holde på farvekridt og bygge med klodser. Både egnet børnelegetøj og køkkenredskaber er sjove, og der skal både bankes med det og smages på det. I en periode med aktiv, fysisk udforskning kan talen gå i stå i udviklingen et stykke tid. Men det er helt normalt og tager senere fat igen.

Pincetgrebet bliver stadigt mere vigtigt
Samtidig begynder barnet mere og mere at undersøge ting med fingrene i stedet for med munden. Pincetgrebet, som betyder, at barnet kan bruge tommel- og pegefinder er nu et af barnets vigtigste redskaber.

De fleste børn kan nu selv drikke af et krus. De kan holde skeen i en hånd og ved tallerknen med den anden. Barnet lærer selv at spise, men synes ofte bedst om at tage maden med hænderne. Det er en del af udviklingen, og barnet har brug for både at se og føle på maden, inden den kommes i munden.

Begynder at løbe og hoppe
Efter at have trænet at rejse sig op, gå, hoppe og klatre, begynder barnet at blive mere stabilt og begynder at kunne løbe, stå på tæer, sparke til en bold, klatre op på møbler og komme ned igen uden hjælp og gå op og ned af trapper. Alting bør ske under opsyn af en voksen, som kan føles frustrerende, da et barn kan øve sig at gå på samme trapper, næsten så længe det skal være.

Børn i to års alderen bevæger sig som regel meget og udvikles meget. Mange begynder at bruge løbe-scootere og trehjulede cykler. De fysiske aktiviteter stimulerer hjernens udvikling lige så meget som motorikken.

Repeter og lær
At repetere er nu den vigtigste måde for barnet at lære nye ting. Det synes fx, det er sjovt at hoppe fra en lav højde eller kaste en bold igen og igen. Når barnet er ca. 3-4 år, kan det begynde at bruge en børnesaks og tegne cirkler. Mange kan også male med lidt tykkere pensler.

Barnet kan nu løbe og hoppe med lethed og bevæger sig gerne længere end tidligere. Mange kan tage tøj på, gå baglæns et stykke, holde balancen på et ben, hoppe på begge ben og cykle på trehjuler. Mange børn kan godt lide at sparke til en bold, men har sværere ved at fange den med hænderne. Det kommer senere.

Den 4-årige kan klippe og tegne
Finmotorikken er udviklet, så nu kan barnet bevæge fingrene uafhængigt af hinanden. Barnet kan også tit spise selv med både gaffel og ske. En del børn kan nu holde blyant eller farvekridt med tommel- og pegefinder, når de tegner, mens andre stadig holder blyanten med hele hånden. En del børn lærer nu at genkende deres navn, når de ser det skrevet. Mange børn kan bruge en saks og kan mere eller mindre klippe efter lige linjer.

Læs mere
Sådan udvikles sanserne og barnets hjerne
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...