_i2a3234_desktop

Barnets udvikling 1,5-3 år

Nu er der fart over feltet for de fleste. I denne alder er mange børn ofte superaktive og har et stort behov for bevægelse og fysisk aktivitet. Det er godt – for der er nemlig meget i omgivelserne, der skal udforskes og opleves. Og klatres på.

Mange børn forflytter sig hurtigt i denne alder – det har du måske allerede lagt mærke til? Som forælder kan man være helt færdig efter at have løftet sin 1,5-årig ned fra den samme stol for tyvende gang. Det kan være hårdt, men det her med at lære sin krop, sine bevægelser og sine omgivelser at kende er vigtigt, hvis barnets hjerne og motorik skal udvikles. Jo ældre barnet bliver, desto større bliver dets egen vilje …

Barnets motoriske udvikling – finmotorikken

De fleste børn, der er omkring 1,5 år, kan drikke selv af et krus og holde skeen i den ene hånd. Barnet lærer at spise selv, men kan som regel bedst lide at tage maden med hænderne. Det er en del af udviklingen, og barnet har behov for at både se og føle på maden, inden den bliver puttet i munden. Her gælder det altså som forælder om at have lidt is i maven og ikke at gribe ind, så snart det bliver lidt for griset – selvom du godt ved, at det kan ende med en ekstra tur i vaskekælderen, eftersom en del af maden stadig kan havne ved siden af. Hos mange børn begynder man nu også at kunne se, om de foretrækker at bruge højre eller venstre hånd. En 1,5-årig kan ofte tegne kruseduller med farvekridt og bygge tårne med nogle få klodser.

En treårig plejer at have så meget styr på sine hænder, at vedkommende kan bruge en børnesaks og tegne cirkler. Mange kan også male med lidt kraftigere pensler, og tårnene bliver et par klodser højere. En treårig plejer faktisk selv at kunne tage tøj på, hvis bare man er lidt tålmodig og ikke går alt for højt op i, at knapper og sømme havner på det rigtige sted.

Begynder at klatre, løbe og hoppe

Efter at have øvet sig på at rejse sig op og gå, begynder barnet naturligt at interessere sig for at klatre op på møbler, og gangen plejer hurtigt at forvandles til løb, men hvornår dette nøjagtig finder sted er forskelligt fra barn til barn – det er ikke alle, der har lige travlt, og mere forsigtige børn synes måske, det føles bedre ikke at klatre for højt op. Du har måske allerede mærket, at dit barn har et enormt behov for bevægelser og fysisk aktivitet lige nu – det er vigtigt at lade det bevæge sig meget. Men du er naturligvis også nødt til at være lidt opmærksom, eftersom tingene kan ske lynhurtigt. Hvis du vender ryggen til et øjeblik, så kan barnet nå at klatre op på en stol eller få fat i en dug. Så et godt råd er at tjekke møblementet derhjemme og se, om der er noget, der bør fjernes et stykke tid eller skrues fast, for at undgå unødvendige ulykker.

For de fleste små vildbasser er det spændende at begynde at gå på trapper, og i starten er det en motorisk udfordring. Derfor er det en god idé at øve sig der, hvor det ikke er alt for stejlt, og hvor der er noget, barnet kan holde fast i. Mange begynder at bruge løbe-scootere og trehjulede cykler, når de er i toårsalderen. Når barnet er omkring 2,5 år, så plejer også den bredbenede cowboystil at forsvinde, og barnet får en mere lodret gang. Ved treårsalderen plejer mange børn at have finjusteret deres trappefærdigheder og kan gå på trapper uden at holde ved – hvis altså trappen ikke er alt for stejl.

Repeterer og lærer

At repetere er den uden tvivl vigtigste måde for vi mennesker at lære nye ting på, så selvom du synes, at det begynder at blive lidt trivielt at se på, at dit barn går op på og hopper ned fra den der skammel – hundrede gange i træk – så er det både sjovt og vigtigt for barnet. Ved at undersøge og prøve forskellige ting, så lærer barnet også at løse problemer, fx hvordan ting passer i kasser, eller hvordan forskellige materialer føles.

Efterligner og leger fantasilege

Mellem 1,5 og 3 år udvikles barnets sprog ofte i et rasende tempo, og barnet går fra kun at kunne sige et par ord til at kunne tale mere eller mindre flydende og forstå det meste, som I snakker om – selvom det nogle gange føles, som om det, du sagde om at det var sengetid, overhovedet ikke trængte ind. Også tankeevnen og fantasien udvikles i samme tempo, og barnet begynder at få forskellige overvejelser og idéer på en anden måde end tidligere. Omkring toårsalderen plejer børn at begynde at lege fantasilege, fx at en klods er en bil, eller at invitere til kaffeslabberas. Hvis en forælder – eller endnu hellere en bror eller søster – vil deltage i fantasilegen, så plejer det at kunne gøre den endnu mere indholdsrig og givende for barnet, eftersom fantasien nogle gange stadig kan sætte grænser for en toårig. Nu efterligner barnet også det, som mennesker rundt omkring det gør – det kan være derhjemme eller noget, det har set i vuggestuen. Hvis man vil skabe nye vaner derhjemme, så kan det være et godt tidspunkt at gøre det nu og lade barnet efterligne dig – eftersom en bestemt treårig ikke er lige så nem at få med på vognen. Noget, man kan tænke på, er, at børn sjældent gør, som vi siger – men derimod som vi gør, hvilket gælder, indtil de er ret gamle.

Som toårig begynder det at blive nemmere at forstå, at nogle ting kan være forkerte at gøre, og hvad ordet nej betyder. Impulsen til at gøre det modsatte er dog ofte stor. Dette kan nemlig være en måde for barnet, at se hvordan vi som voksne reagerer, hvis man gør det modsatte af, hvad der bliver sagt. Noget andet, der sker, efterhånden som barnet udvikles kognitivt, er, at det i højere grad får sin egen vilje og vil være mere selvstændigt. Jo større evner barnet har, desto større chance er der for, at du kommer til at mærke lysten til at afprøve dem og øve sig i dem. For mange er det at se sit barn vokse frem som person en helt vidunderlig del af forældreskabet.

Faktatjekket af Vibeke Dueholm Gintberg, læge

Del artiklen