Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Træning efter fødslen

Træning efter fødslen

Det kan være svært at finde tid til at træne, inden du har fået styr på amning, søvn og en hverdag, der fungerer. Men præcis som da du var gravid, er en lille smule motion bedre end ingenting. Til at starte med er det nok med gåture med barnevognen og bækkenbundstræning.

Du spørger måske dig selv, om din krop nogensinde får den form og styrke igen, som den havde før fødslen. Maven forsvinder måske ikke med det samme, bare fordi barnet er født, og på det her tidspunkt er det jo lidt trist, at folk måske stadig spørger, hvornår du skal føde...
Nogle overflødige kilo er helt normalt efter en graviditet. At gå på kur lige nu er en dårlig idé, især hvis du ammer, da det kan betyde, at affaldsstoffer, som er lagret i dine fedtceller, frigøres til brystmælken. Det er meget bedre, hvis du bevæger dig lidt mere!

Svag bækkenbund
Har du problemer med, at du tisser lidt i bukserne, når du nyser eller hoster? Bækkenbunden og mavemusklerne bliver strukket helt ud under graviditeten og skal trænes op for at blive som før.

Allerede efter et par dage kan du prøve lidt lette øvelser, hvis du vil:
• Knib med musklerne omkring endetarmen, skeden og urinrøret.
• Hold spændingen i ca. 2 sekunder, hvil 2 sekunder.
• Gentag 10 gange.
Knibeøvelser kan laves siddende, liggende eller stående.
Læs mere om svag blære efter fødslen.

Andre lette øvelser, som du har lavet under graviditeten, er også gode efter fødslen, men husk, at du nu skal knibe godt med bækkenbundsmusklerne, når du laver dine øvelser.

Hvornår kan jeg begynde at træne rigtigt?
Gåture plejer at være en meget tilpas motion for de fleste efter en graviditet og fødsel eller kejsersnit. Men måske længes du efter at træne hårdere, at komme til at svede lidt.
Det tager ca. to måneder, før eventuelle sting er væk, inden hævelserne har lagt sig, og din livmoder er tilbage i normal størrelse. To til fire måneder efter fødslen har du formentligt været til en såkaldt efterkontrol hos lægen. Hvis alt så godt ud, kan du begynde at træne der, fx på et efterfødselshold eller et mor-barn-hold, hvor du desuden også kan få hjælp med en barnepige.

Læs også:
Sex efter graviditeten – kvindens krop
Sex og lyst efter graviditeten
Bæresele og vikle/bæresjal
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...