Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Vitaminer, mineraler og folinsyre

Nu er det vigtigt, at du passer godt på dig selv. Men også for dig, som spiser en sund og varieret kost, kan det være svært at få tilstrækkeligt med folinsyre, jern, D-vitamin og kalcium.

Næringsstoffer optages lettest i kroppen, hvis de kommer i form af sund mad under graviditeten. Men kosttilskud og multivitaminer kan være gode som supplement: Folinsyre anbefales til kvinder, både før og mens de venter barn. Og mange kvinder skal tage en tablet for at slippe af med deres jernmangel.

Folinsyre
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle som overvejer at blive gravide, bør spise ekstra folinsyre, helst allerede mindst en måned i forvejen.
Er du allerede gravid, er det ekstra vigtigt, at du får 400 mg om dagen frem til og med uge 12. I den første periode reducerer folinsyre nemlig risikoen for, at barnet får rygmarvsbrok. Men også derefter, i resten af graviditeten, er folinsyre vigtig for både fostret og dig.
Herfra får du folinsyre:
- grøntsager som spinat, broccoli, hvidkål
- bønner, kikærter, linser
- frugt og bær
- fuldkornsprodukter
- tablet med folinsyre

Kalcium
Kalcium bruges til at opbygge barnets knogler og tænder. Derfor bør du forsøge at få ca. 900 mg kalcium om dagen. Det svarer til ca. en halv liter mælk og en portion yoghurt eller nogle skiver ost. Hvis du kun vil drikke mælk, bliver det ca. 0,75 l.
Herfra får du kalcium:
- mælk, yoghurt, ost
- broccoli, spinat, hvidkål
- sardiner
- rejer
- æg
- grønne bønner

D-vitamin
Kalcium og D-vitamin hører sammen. D-vitamin er nemlig nødvendigt, for at du og barnet kan optage det kalcium, som findes i maden. Du kan få en vis del gennem maden, men kroppen fremstiller også selv D-vitamin, når du opholder dig i solen.
Herfra får du D-vitamin:
- fisk og æg
- solen
Normalt har vi danskere ikke behov for D-vitamintilskud i sommerhalvåret, men om vinteren kan det være nødvendigt.
Jo mørkere din hud er, desto sværere har den ved at fremstille D-vitamin. Hvis du har en stor del af din hud dækket, kan du have behov for kosttilskud med D-vitamin, selvom solen skinner - spørg din jordemor.

Undgå for meget A-vitamin
A-vitamin behøves, bl.a. for at barnets syn kan udvikle sig normalt. Men alt for store doser i graviditetens første tid menes at kunne give en øget risiko for skader på fostret.
For ikke at risikere at det voksende barn får for meget A-vitamin, bør du undgå at spise lever og nyre. Leverpostej er ok, det indeholder ikke for høje niveauer, men derimod meget jern, som du sikkert behøver.
Hvis du spiser vitamintabletter, er det vigtigt at disse indeholder højst 1 miligram A-vitamin om dagen.
I gulerødder findes der godt med A-vitamin i form af betakaroten, og du kan aldrig overdosere ved at spise for mange.

Multivitamintabletter
Hvis du vælger en af de multivitamintabletter, som er beregnet til gravide, får du den anbefalede daglige dosis af folinsyre og D-vitamin i tabletten.
Fortæl altid din jordemor, hvilke vitaminer og kosttilskud du tager. Det er unødvendigt at tage ekstra kosttilskud, som du ikke er blevet anbefalet af jordemor eller læge. Undgå især ginseng- og algepræparater.

Jern
Mange gravide rammes af jernmangel.
Læs her om, hvordan du får tilstrækkeligt med jern.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...