close

Sådan får du en god barsel

Barsel eller barselsorlov – det lyder måske lidt som ferie, men det er det jo faktisk ikke. Men med realistiske forventninger til, hvad man får tid til, så kan man skabe et ret godt udgangspunkt for sit nye job som forælder.

Renovere huset, realisere drømmen om at blive selvstændig eller træne sig i topform! Ambitionerne kan være høje, inden man går på barsel, med det er ret klogt at blive enig med sig selv om, at man ikke skal have for høje forventninger til, hvor meget tid man rent faktisk får til overs til disse projekter. Og hvor social og aktiv, man så har lyst til at være, det er jo mere et spørgsmål om personlighed. Barnet har derimod overhovedet ingen behov for at blive aktiveret – at være sammen med sin forælder er tilstrækkelig stimulans for et lille barn. Hvis man vælger at gå til babygymnastik eller deltage i en legegruppe eller lignende, så skal man gøre det for sin egen skyld – fordi du synes det er sjovt at møde andre forældre og deres børn. Men du skal ikke føle, at det er noget, der er nødvendigt for barnets vedkommende.

Er det nødvendigt med rutiner?

Babyer har ikke så tydelige rutiner lige i starten – at falde i søvn midt i et måltid er fx ikke nogen kunst for et lille spædbarn. Der er heller ikke nogen bestemt alder for, hvornår man skal indføre rutiner – det er ikke noget babyen har brug for. Her er man i stedet nødt til at tage udgangspunkt i sig selv og ens egne ønsker for, hvordan man vil have barslen skal være. Nogle vil have faste sovetider så hurtigt som muligt, mens andre har det godt med ikke at have nogen rutiner i flere år. Det første halve år kan det dog – uanset hvilke ønsker, man har – være svært at opnå ret meget forudsigelighed. Men også spædbørn har forskellige personligheder, og det, der ikke fungerer for det ene barn, er måske helt perfekt for et andet. stedet for.

Hvad man som forælder trives bedst med under barslen afhænger også af ens personlighed. For nogle er det utroligt rart at kunne gøre tingene i sit eget og barnets tempo og slippe for at have tider, der skal overholdes, men andre har det bedre med en grundstruktur i tilværelsen, som man prøver på at følge, så godt det nu kan lade sig gøre. De fleste plejer at have godt af at komme lidt ud hver dag, og det samme gælder en eller anden form for social kontakt med en anden voksen. Spædbørn er vidunderlige på næsten alle mulige områder, men når det kommer til dybere samtaler, har de lidt at lære. stedet for.

Når man endelig vil, eller er nødt til, at skabe hverdagsrutiner for barnet, så er det en god idé at gennemføre nogle specifikke aktiviteter i forbindelse med det, man vil have skal ske. Det kan fx være at give en kort massage eller synge en vuggesang, inden barnet skal sove. Eller at lege lidt udenfor, inden I skal spise frokost. Gentagelser og vaner er grundlaget for rutiner.

Hvil dig, når barnet sover!

Ens eget søvnunderskud er noget, der plager mange på barsel, og selvom kroppen faktisk er skabt til at kunne klare disse hårde år med søvnmangel, så er det alligevel en god idé at prøve på at hvile sig lidt, når barnet sover om dagen. Hvis du er en af dem, der kan falde i søvn i løbet af nul komma fem, kan vi ikke gøre andet end at sige tillykke. Hvis du ikke er det, så skal du ikke miste modet – der findes andre måder at komme til kræfter på. Nogle børn nægter at sove andre steder end i en rullende barnevogn, og da er man nødt til at genvinde kræfterne ved at lunte rundt på en gåtur – eller at ringe efter en anden, som kan gå den der tur med barnevognen. Når du endelig bestemmer dig for at vaske op eller udføre andre pligter, så plejer mange babyer faktisk at synes, at det er ret spændende at sidde i en skråstol og se på sin forælder imens. Så prøv at bruge den kostbare hviletid til at lade batterierne lidt op i stedet for.

Hvis I er flere forældre, der deler barslen i starten, så kan det være en god idé at benytte lejligheden til at skiftes til at sove. Når en af jer så begynder at arbejde igen, så er det også klogt at holde en pause, når vedkommende kommer hjem fra arbejde. Ud over alt det praktiske ved at passe en baby, så er det udmattende for hjernen at have hele ansvaret for en anden persons velvære – og det bliver ikke ligefrem nemmere, når barnet begynder at kravle og klatre. Nogle gange har man ganske enkelt brug for at overdrage ansvaret til en anden lidt, og det giver naturligvis også den anden forælder mulighed for at lade op med lidt babyhygge. Enlige forældre har måske ikke den luksus, og så er man i højere grad henvist til rent faktisk at hvile, når barnet selv hviler, eller at udnytte sit netværk for at give hjernen og armene en pause.

Undgå barselsorlovens frustration

Vi er alle sammen forskellige, når det drejer sig om, hvordan vi gerne – eller helst ikke – vil planlægge vores tid. Hvis man er på barsel kan det dog være en god idé at prøve på ikke at have alt for faste planer for, hvordan dagen kommer til at se ud, fx at barnet kommer til at sove eller være stille på det ”rigtige” tidspunkt. For når barnet så gør lige det modsatte – for det kan du være helt sikker på, at det kommer til at ske mere end én gang – så er risikoen for frustration ret stor. At prøve på at panikputte en lille krabat, som mere end noget andet vil være vågen, kan virkelig sætte gang i stresshormonerne. Måske skal barnet have lidt at spise eller en ren ble, inden det kan falde i søvn igen – eller også er det bare alt for spændende med alt det, der sker rundt omkring. Så se, om det ikke fungerer lige så godt at fortsætte med den der tv-serie, frokost eller yogaøvelse med en vågen baby ved din side, så kan du prøve og se, om den lille filur ikke har lyst til at sove lidt senere i stedet for.

At være nummer to, der går på barsel

Når man overtager barslen fra en anden forælder, kan det på papiret måske se ud til, at vejen er banet, men sådan er det jo ikke rigtigt. Det positive plejer dog at være, at den forælder, som nu er tilbage på arbejde, ved alt om, hvordan det er at drikke kold kaffe, ikke nå at ordne håret og at evighedsvugge et lille barn, som ikke vil falde i søvn. Det er måske nok med et frustreret blik, for at den anden skal forstå, lige nøjagtig hvordan dagen har været. Når man overtager barslen, savner barnet måske den anden forælder, som tidligere har gået derhjemme – prøv at lade være med at tage det personligt. De to har jo været pot og pande i stort set alle vågne timer – og så er det jo ikke så mærkeligt, at man savner hinanden.

Når man skal overtage barslens stafetpind, så kan det være en god idé at skabe sin egen hverdag sammen med barnet. Det kan være rart med et par tips fra forgængeren, men det er ikke sikkert, at det føles særlig sjovt at få stukket en liste i hånden med ting, der skal gøres, hvilken mad barnet skal spise, og hvilket tøj det skal have på. Det plejer i stedet at være ret godt selv at finde ud af, hvad der fungerer – det er jo trods alt et nyt makkerpar, der bliver dannet. Man er jo en anden person end sin partner – med andre sociale behov og ønsker – og så er det jo også sådan, at barnet hele tiden bliver ældre og får nye behov, efterhånden som ugerne går.

En særlig tid i livet

Ja, vi ved godt, at det lyder som en kliché, men det privilegium, det er at få lov til at være hjemme med sin baby, er en fantastisk mulighed, vi har, og det er faktisk en tid, der aldrig kommer igen. Men man kan også nemt blive stresset over kommentarer, eller ens egne forventninger, om, at man skal sørge for at nyde. Livet består jo ikke af konstant nydelse – det går lidt op og ned, både nu og på alle andre tidspunkter. Der kommer også kedelige novemberdage, når man er på barsel. Nogle gange bilder vi også os selv ind, at barnet kommer til at lide, hvis vi ikke altid er på toppen, men sådan er det ikke. Mange forældre har det dårligt i perioder af babytiden, men det lykkes alligevel for dem at være følelsesmæssigt til stede med barnet og være en fantastisk forælder. Børn har frem for alt brug for menneskelige forældre, og det indebærer også, at man viser alle sider af sig selv – alt fra tårer til dybe suk, latter og smil. Hvor lang barsel man så vil og kan have, og hvor hurtigt man går tilbage til arbejdet, er meget forskelligt. Prøv at se bort fra, hvad andre gør, og tag i stedet udgangspunkt i dine instinkter, dine muligheder, og hvad der passer til lige netop jeres familie.

Faktatjekket af Tova Winbladh, autoriseret psykolog

Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...