Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Hjemme igen efter kejsersnit

At komme hjem med en nyfødt baby og en række sting på maven kræver en stor omstilling. Det gør formentligt ondt, og du skal passe på dig selv for at hele ordentligt. Her følger nogle gode råd til, hvordan du klarer dig hjemme efter et kejsersnit.

Et kejsersnit er en større operation, uanset om det er planlagt eller akut. Og det er en oplevelse for livet at blive forældre. For dig som mor betyder fødslen også hormonelle forandringer og et ømt sår, som du skal tage dig af.

Et akut kejsersnit kan være et chok
Et akut kejsersnit kan vække en masse følelser. Der er selvfølgelig en lettelse over, at det hele er gået godt, men en del kvinder føler, at de er blevet berøvet fødselsoplevelsen eller den første kontakt med barnet.
En partner, som har været med, kan også stå med et virvar af følelser. Det er skræmmende at opleve, hvordan stemningen på fødestuen forandres, og det bliver akut. Det kan tage lang tid, inden den angst fortager sig igen.
Uanset hvordan du, eller I, har det, er det altid en god idé at tale med jordemoderen eller den læge, som var med til fødslen for at gennemgå, hvad der skete og hvorfor.

Hvis det var et planlagt kejsersnit har du været godt forberedt og har sikkert ikke helt så mange spørgsmål bagefter. Læs mere om, hvordan et kejsersnit foregår.

Ingen løft, men gerne en gåtur
At passe på dig selv betyder blandt andet, at du skal undgå at løfte noget, som er tungere end dit barn - som jo slet ikke vejer særligt meget. Bed din partner, familie og venner om hjælp.
Forsøg at bevæge dig lidt rundt. Det lindrer smerten, letter helingen, får gang i blodcirkulationen og mindsker hævelsen i underlivet. Gåture er perfekte til en blød start.

Pas på dit sår
Det kan ske, at såret fra kejsersnittet klør, mens det heler, og stingene opløses. Det er vigtigt at holde såret rent og tørt. Rengør såret med vand og sæbe, når du er i bad.
Undgå at udsætte såret for direkte sollys de første seks måneder, så bliver arvævet pænere, når såret er helt lægt. Derefter kan du langsomt begynde at vænne huden til solen igen. Hvis arvævet bliver rødt, skal du smøre det med en høj solfaktor eller dække det med sårtape.

Motion efter kejsersnit
Det anbefales nybagte mødre at vente med træningen, til der er gået mindst seks uger efter fødslen. Undgå hop og løb i mindst de første fire måneder. Og du skal selv mærke efter, hvordan det føles i kroppen, når du så begynder at træne. Hvis dit arvæv gør ondt, eller du mærker en kraftig tyngde i underlivet, kan det være tegn på, at du tager for hårdt fat og bør tage det lidt lettere.
Det er vigtigt at lade mavemusklerne finde sammen igen, da de har været skilt ad under graviditeten. Derfor bør du kun træne de dybereliggende mavemuskler: Træn i at suge navle og talje ind mod rygraden, og hav fokus på din holdning. Undgå sit-ups.

Bækkenbundsøvelser
Selvom du ikke har gennemgået en vaginal fødsel, har din bækkenbund alligevel været udsat for tryk i mange måneder. Derfor er det godt, hvis du kommer i gang, så snart du overhovedet kan med bækkenbundsøvelser – sådan gør du dem.

Der er altid en lille risiko for infektion efter en operation
Du bør kontakte lægen, hvis du:
- får feber
- har meget ondt i maven
- får ildelugtende udflåd fra underlivet
- ser at såret bliver rødt, ømt og betændt
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...