Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Sund vægtstigning

Sund vægtstigning

Når du er gravid, er det meningen, at du skal tage på i vægt. Ti til femten ekstra kilo er almindeligt. Men nogle flere kilo opad eller nedad er også normalt, forudsat at du har det godt, og barnet vokser, som det skal. Taber du dig kraftigt på grund af kvalme, skal du have hjælp - det er ikke godt for hverken dig eller barnet.

Det kan give uro at spekulere over, hvor stor du egentligt ender med at blive, og der er ofte megen snak om vægten under graviditeten. Forsøg at tænke på noget andet. Det her er en periode, hvor du skal have fokus på at spise sundt, træne moderat og på at være gravid.
Hvis din vægt var normal, før du blev gravid, kan du formentlig regne med en vægtøgning på omkring tolv kilo. Hvis du var undervægtig fra starten, gør det ikke noget, at du tager mere på.

Gå ikke på diæt eller tab dig på egen hånd
Du skal aldrig forsøge at tabe dig, mens du er gravid. Du og barnet har brug for næring for at kunne klare graviditeten og vokse godt.  Læs gerne tips til god kost under graviditeten her
Hvis du var overvægtig, allerede inden du blev gravid, er det nok godt, hvis du ikke tager så mange kilo på. En moderat vægtstigning mindsker risikoen for graviditetsdiabetes og højt blodtryk.
Fødslen bliver også nemmere, hvis du ikke tager alt for meget på.
Hvis du har et meget højt BMI (Body Mass Index), følger din jordemor et særligt program, og det kan være, du skal mødes med en diætist, som hjælper dig med kosten under graviditeten.
Bevæg dig mindst 30 minutter om dagen, skær ned på det, som bare giver tomme kalorier uden næring, fx sodavand, slik, boller og kager. Lækkersulten bliver mindre, når du spiser regelmæssigt og har gode rutiner.

Hvad består de ekstra kilo af?
At tage ti til femten kilo på i vægt er normalt under graviditeten.
En hel del af de ekstra kilo består af væske og blod.
I slutningen af graviditeten udgør barnet ca. 3,5 kilo af vægtstigningen, resten er:
• Livmoder – ca. 1 kg
• Moderkage – ca. 0,5 kg
• Bryst – ca. 1 kg
• Fostervand – ca. 1 kg
• Væske som bindes i kroppen – ca. 1,5 kg
• Øget blodmængde – ca. 1,5 kg
• Fedtdepoter til amningen – ca. 0,5–1 kg

Hvis du taber dig
Nogle kvinder taber sig, selvom de forsøger at spise, fordi de har kvalme og kaster op i lang tid. Har du store problemer med kvalme under graviditeten, er der faktisk tips, hjælp og til og med medicin, du kan få.
Det sker, at mødre, som ikke holder op med at kaste op, bliver indlagt med drop for at tilgodese næringsbehovet, men det er usædvanligt.
Hvis du beholder for lidt mad i dig, er det i første omgang dig selv, der lider - din krop sørger som regel for, at dit voksende barn får det, det skal bruge.

Hvis du tidligere har haft en spiseforstyrrelse (bulimi eller anorexi), så kan disse tanker vende tilbage, når du er gravid. Får du problemer igen, er det vigtigt, at du føler, at du kan tale med din jordemor eller læge om det.

Så meget skal du spise
• Måned 1-3: Et ekstra mellemmåltid - fx en frugt - er nok de første tre måneder af graviditeten.
• Måned 4-6: Læg yderligere et lidt magert mellemmåltid til i månederne fire til seks.
• Måned 7-9: Det er godt med to gode mellemmåltider i løbet af dagen, fx yoghurt eller en mad, plus mindst et styk frugt.

Lyst til særlig mad - picasyndrom
Gravide kvinder får også lyst til at spise specielle fødevarer. Det kan fx være lakrids, avocado, chokolade eller appelsiner. Men der findes også kvinder, som får lyst til at spise murbrokker eller andre "uspiselige" ting. Der findes faktisk et medicinsk navn for denne type "madlyst" under graviditeten - picasyndrom.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...