Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Nyfødtes søvn

Nyfødtes søvn

En nyfødt spiser og sover, og spiser og sover igen, i løbet af de første måneder af sit liv. At have rutiner for søvnen kan være en stor hjælp for jer alle i denne tidlige fase.

Små børns sovevaner er ikke så forskellige. En del sover meget, mens andre sover mindre - for lidt, synes du måske. Nyfødte sover i gennemsnit 16 timer i døgnet. De har ingen forskel på dag og nat. Mad og søvn hænger tæt sammen for dem. Barnet bliver sultent og vågner, får mad og sover igen. Mens barnet sover, gennemgår det forskellige søvnfaser. Derfor sover det nogle gange roligt og andre gange uroligt.

Søvnens forskellige faser
Når dit nyfødte barn sover, befinder det sig halvdelen af tiden i den aktive, lette drømmefase, som kaldes REM-søvn (Rapid Eye Movement). Barnet trækker vejret uregelmæssigt, bevæger sig og grimasserer. Det rykker måske i arme og ben.
Barnet vågner som regel i korte øjeblikke under REM-fasen, af og til kan det klynke eller græde i søvnen. Du kan let forstyrre barnet unødigt, hvis du tror, det er vågent, og går ind til det alt for hurtigt hver gang. Vent lidt og se, om ikke barnet falder i søvn igen.
Når barnet befinder sig i den dybere søvnfase, er det helt afslappet og vågner ikke af sig selv.

Gør forskel på nat og dag
Nyfødte har et stort søvnbehov og kan vise tegn på træthed allerede efter at have været vågen i blot en til to timer. Så er det vigtigt at gøre det let for barnet at sove igen.

Nogle tips:
- Sørg for, at barnet er mæt og tørt.

- Lær dit barn at skelne på dag og nat. Lad barnet sove i dagslys om dagen. Undgå bleskift om natten, hvis ikke barnet har haft afføring. Hvis du skal skifte ble om natten, så tænd ikke unødigt lys. Giv barnet mindre opmærksomhed om natten, og gør nattens måltider så korte som muligt.

- Små børn elsker rutiner. Det gør, at de forstår hvad der skal ske, og det gør dem trygge. En godnatsang, en special spilledåse, eller de hyggelige natterutiner genkender barnet hurtigt.

- Sørg for, at barnet ikke har for varmt tøj på, og at det kan bevæge sig. Hvis barnet sveder, har fugtigt hår eller varmeknopper, er det for varmt i sengen.

- Mange børn sover godt udenførs, men efterlad ikke barnet uden overvågning, og klæd det på efter årstiden og vejret.

- Barnet skal sove på ryggen, indtil det kan vende sig selv, det reducerer risikoen for pludselig spædbarnsdød.

Om at sove i samme værelse
I perioder har barnet måske behov for at sove ved siden af dig eller din partner. Det er beroligende at føle varmen og at høre forældrenes hjerteslag. En tremmeseng med langsiden fastgjort til din egen sengeside, hvor tremmerne er taget væk og madrasserne er i niveau kan være en god "sidevogn" den første tidl Det kan også være en god løsning for at undgå at skulle ud af sengen for at amme.
Læs mere om at sove sammen og amme om natten.

Gråd på grund af træthed
Overtræthed er en almindelig årsag til, at små børn græder. At holde barnet vågent længe betyder som regel ikke, at det er nemmere at falde i søvn senere.
For mange gæster i hjemmet i den første tid kan betyde, at barnet bliver overstimuleret. Forsøg at opdele besøgene, og sørg for, at barnet ikke behøver møde for mange ad gangen og for tit. Det er vigtigt at være opmærksom på signaler om, at barnet er træt, og så at lægge det, så det kan hvile. Følgende er tegn på træthed:
• Kræsenhed
• Knyttede næver
• Bevæger sig i ryk
• Grimasser
• Gab
• At barnet stirrer ud i værelset
Læs gerne vores artikel om, hvordan du trøster det lille barn, eller se en kort film med tips om gråd og trøst.

Hvil selv, når barnet sover
Det bedste råd, vi kan give, er, at du skal følge barnets rytme og selv sove, når du får mulighed for det. Glem alt andet, det meste kan godt vente, så kan du tage dig af det, når du er udhvilet. Det er vigtigt, at du sparer på kræfterne, når du ikke får nok søvn. Som regel bliver barnets søvn både længere og mere regelmæssig med tiden.
Læs mere om barnets søvn, når det er 3-6 måneder.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...