Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Bekymret eller bange for fødslen

Bekymret eller bange for fødslen

Er du nervøs? Eller ganske enkelt skrækslagen ved tanken om fødslen? Angst for fødslen er hverken mærkeligt eller usædvanligt. Det er måske ingen hjælp at vide, at Danmark er et af de tryggeste lande i verden at føde sit barn i. Men det er faktisk en hel del, du kan gøre for at føle dig mindre urolig.

Uanset om du er førstegangsfødende eller har prøvet det før, er det helt naturligt, at du er urolig inden fødslen. Det er en slags forberedelse. Men det ville da være dejligt at føde sit barn uden angst, at se frem mod dit barns fødsel med forventning i stedet for frygt.

Nogle tips til hvordan du kan mindske din uro
• Tal med din jordemor. Fortæl, hvad der bekymrer dig, og hvad du tænker på.

• Besøg fødselsafdelingen i god tid, hvis der er mulighed for det. Et miljø, du kender lidt til, føles ofte mindre skræmmende.

• Deltag i et informationsmøde – det tilbydes ofte af jordemødre, der arbejder på fødeafdelingen.

• Læs om det. Her finder du lidt fakta om, hvordan veerne føles, om fødslens forløb og om forskellige typer smertelindring. Eller find en bog, der tiltaler dig, der findes et hav af god litteratur for gravide. Download vores app ”Gravidbogen”. Der finder du tips, vejledning og information.

• Tal med andre mødre. Tag det positive til dig og de tips, som du selv kan bruge, når det bliver din tur til at føde. Mange gange er det desværre de lidt kedelige historier og erfaringer, som får mest plads, prøv ikke at bruge for megen energi på dem.

• Når du er klar, så læg en fødselsplan, som også nogle gange kaldes fødselsbrev.

• Hvis du/I vil på kursus i Profylax, så find ud af, hvad der tilbydes, der hvor du bor.

Skriv en fødselsplan - et fødselsbrev
At skrive ned hvordan du håber, at fødslen skal blive, hjælper dig med at sætte ord på din uro. Det kan desuden være skønt at have alt nedskrevet, hvis du kommer til sygehuset, når veerne allerede er i fuld gang.
Start med at stille følgende spørgsmål til dig selv.
• Er du en person, som helst vil bevare kontrollen?
• Vil du helst have, at en anden styrer, hvad der skal ske?
• Hvordan plejer du at reagere på smerte?
• Hvad er din holdning til smertelindring?
• Hvilken type smertelindring kunne du tænke dig?

Ved at stille specifikke spørgsmål til dig selv, kan du lettere finde frem til, hvordan du vil have, at fødslen skal foregå. Du kan fx bestemme dig for at forsøge at klare fødslen udelukkende med afslapningsmetoder. Eller at du vil tage det, som det kommer og lade jordemoderen guide dig gennem fødslen, med eller uden smertelindring.

Vil du downloade en skabelon til fødselsbrev eller fødselsplan, så finder du en her, som du selv kan udfylde, klik her. http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/graviditet-og-foedsel/

Fødselsangst - fødselsfobi
Hvis du er fuldstændigt skrækslagen ved tanken om fødslen, måske på grund af en tidligere oplevelse, bør du tale med din jordemor, så snart som muligt. Du kommer så til at tale med en specialist, som kan hjælpe dig med at bearbejde din angst og lave en plan for din fødsel.

Træn din tillid til din egen krop
Oplevelsen af at føde et barn beskrives ofte med ord som ”fantastisk” og ”mægtigt” eller ”aldrig mere”, og ”jeg troede jeg skulle dø”. Det kan være en trøst at vide, at angsten ofte forsvinder, når veerne går i gang. Du får et fokus og kræfter, som du sikkert ikke troede, du havde.
Din kvindelige krop er skabt til at føde børn. Den hjælper dig gennem fødslen. Hvordan den skal gøre er en nedarvet viden, som allerede findes i dig.
Bagefter vil du formentlig have glemt meget af det, der skete. Det, du især vil huske, er det første møde med dit barn.
Her kan du læse mere om, hvordan du kan forberede dig på fødslen.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...