Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

close

Svag blære efter fødslen

Tisser du et par dråber, når du anstrenger dig eller nyser? Så er det i gang med bækkenbundsøvelserne! Din bækkenbund har været ekstra belastet under graviditeten. Bækkenbundsmuskulaturen kontrollerer urinrør, endetarm og skede og skal være i balance, så du ikke rammes af ukontrolleret lækage af urin, afføring eller luft.

Efter fødslen er musklerne i bækkenbunden hævede, og de har været strakt meget, mens du har båret barnet. Selv om du ikke har gennemgået en vaginal fødsel, har din bækkenbund alligevel været udsat for en høj belastning, så husk, at du også skal styrke din bækkenbund.

Problemer med svag blære eller inkontinens efter en fødsel forsvinder som regel, når hævelsen lægger sig, men musklerne skal trænes for at genvinde deres tidligere styrke. Hvis du træner bækkenbundsmuskulaturen, hjælper det din krop til at restituere. Det øger også blodomløbet, som hjælper med at hele eventuelle bristninger. Samtidig hjælper det dig til at forebygge eventuelle problemer med inkontinens i fremtiden.

Lav knibeøvelser
Bækkenbundsøvelser er gode for alle. Det kræver træning og er godt at gøre hver dag, på nogle tidspunkter som er nemme at huske. Det er også godt at knibe, hver gang du belaster bækkenbunden, fx når du løfter dit barn, hoster, træner, hopper eller rejser dig op. Det betyder, at du kan knibe mange gange på en dag.

Prøv at lave tre gentagelser med 10 knibeøvelser, og forsøg at holde hvert knib i 5-10 sekunder. Tag en længere pause mellem hver gentagelse, så du får tid til at restituere. Gør det til en vane at knibe på særlige tidspunkter.

Læs mere på http://www.lightsbytena.dk for flere øvelser og tips.
Læs gerne artiklen om kvindens krop efter fødslen eller om at komme i gang med træning efter fødslen.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...