Ved at fortsætte med brugen af denne hjemmeside, godkender du brugen af cookies. Du kan læse mere om cookies her

< Uge 13
close
<

Uge 13

Din mave

Alting er dannet og kan ses

Ude af farezonen! Nu er alle barnets organer, knogler, nerver og muskler dannet, så nu handler det bare om, at de skal færdigudvikles og begynde at fungere sammen, og det er lige netop det, der foregår nu – barnet har travlt med at bevæge sig og udvikle muskler og led. Alle dets knogler består stadig kun af brusk, men de forbenes langsomt – brusken hærdes og bliver til knogler. Selvom barnet ikke kan svede inde i livmoderen, er dets svedkirtler allerede fuldt udviklet. Barnet bevæger sit bryst , som om den trak vejret – den øver sig faktisk, og det vil det blive ved med helt frem til fødslen.

Du

Ind i andet trimester!

Forhåbentlig har du det bedre og føler dig mindre sløj – andet trimester opleves ofte som mere roligt end første trimester. Men hvis der er smage og lugte, du ikke kan udstå, vil det sandsynligvis fortsætte. Selvom hormonerne falder til ro, og moderkagen overtager mere og mere af hormonproduktionen, er det ikke usædvanligt, at man føler sig sårbar, trist og/eller opstemt. Der sker en hel masse i din krop. Desuden har frygten for at abortere måske også fortaget sig lidt. I denne uge er den altafgørende del af barnets udvikling overstået. Er der noget, du hungrer efter? Det er faktisk et mysterium, hvorfor nogle kvinder hungrer efter bestemte typer mad. Måske er det de hormonelle og følelsesmæssige forandringer, der sætter det i gang. Eller måske er det et levn fra en fjern fortid, hvor vi ikke spiste en så "varieret" kost. Madtrangen varierer meget – mange nævner chokolade og slik, andre citrusfrugter og juice. Madtrangen kan være både god og dårlig – det afhænger helt af, hvad det er, du har lyst til at spise hele tiden. Hvis du ellers spiser en rimelig varieret kost – masser af grøntsager, protein, calcium og vitaminer – kan du roligt sende din partner ud i nattens mulm og mørke efter, hvad det end er, du bare er nødt til at spise! Læs mere om anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen i bogen Graviditet, fødsel og den nye familie. Du har helt sikkert fortjent det.

close

13 tips hvis du har kvalme under graviditeten

13 tips hvis du har kvalme under graviditeten

Omkring halvdelen af alle gravide får kvalme under graviditeten, især om morgenen. Ofte starter kvalmen efter omkring en måned. Ved ca. tre måneder plejer det at gå over igen. Men nogle få kvinder har kvalme og kaster op under hele graviditeten.

Mange, som rammes af graviditetens klassiske "morgenkvalme", er enige om, at navnet er vildledende. Det er nemlig ikke kun om morgenen, at man plejer at få kvalme. Kvalmen kan komme når som helst, og nogle har det dårligt hele dagen. Desuden kan det handle om alt fra kvalme et par dage til at kaste op hver dag i flere måneder. Læs også: Arbejde eller ej under graviditeten

Kvalmen plejer at gå over efter uge 14
Morgenkvalmen plejer at starte omkring den sjette uge efter sidste menstruation. Hos de fleste kvinder forsvinder den omkring uge 14. En del kan dog fortsat have kvalme under hele graviditeten. Kvalmen skyldes, at blodsukkerniveauet falder og/eller hormonsvingninger.
Morgenkvalmen plejer at være et tegn på en sund graviditet. Men hvis du ikke har kvalme, betyder det ikke, at der er noget galt med dig eller barnet. Der tales så meget om kvalme, at du måske forventer at få det, men der er mange, som helt slipper eller måske bare føler det nogle uger i den tidlige graviditet.
Desværre findes der ingen mirakelkur mod kvalme, men herunder finder du nogle tips, som kan hjælpe dig.

Tretten tips mod kvalme
• Spis lette måltider, gerne hver anden eller hver tredje time. Hvis du ikke kan få noget mad i dig, så kan du tage lidt rør- eller frugtsukker.

• Kvalmen kommer som regel om morgenen. Det skyldes, at du ikke har spist længe, og dit blodsukker er faldet. Prøv at spise lidt knækbrød eller et stykke banan, inden du står op. Det kan også hjælpe at spise lidt, inden du går i seng.

• Vælg milde, kalorierige fødevarer som fx fuldkornsbrød, ris og kartofler. Man får det ofte bedre, hvis man spiser mellemmåltider med mange kulhydrater, fx frugt eller mad. Spis frugt og grøntsager, som ikke er syredannende, altså ikke sure. Undgå fedt kød og friture.

• Lyt til din krop, og hvad den har lyst til, men forsøg at spise så sundt og velbalanceret som muligt. Du kan godt få lyst til ualmindeligt mad og ting, du ellers ikke spiser. Det er ok at give efter for den lyst, hvis det ikke handler om at spise store mængder slik, snack eller søde drikke.

• Nattesøvnen er vigtig, men også at hvile i løbet af dagen, hvis det er muligt. De fleste kvinder bliver utroligt trætte i de første uger af graviditeten, hvilket kan betyde, at kvalmen bliver værre.
• Drik masser af vand, kulsyret vand eller mælk, især hvis du ofte kaster op.

• Undgå kaffe, sort te.

• Prøv akupunktur – nogle gravide kvinder oplever, at det hjælper.

• Hvis du plejer at blive køre- eller søsyg, bør du undgå længere køre- eller sejlture.

• Undgå cigaretrøg og udstødningsgasser.

• Ingefær og citron er velkendte "husråd" Du kan prøve ingefærte eller andre ingefærprodukter og citronvand.

• Armbånd mod kvalme kan købes på fx apoteket eller nettet. Det siges at aktivere et særligt akupressurpunkt på håndledet.

• Nogle gange kan kvalmen være så problematisk, at du skal have et lægemiddel mod det. Medicin mod transportsyge fås i håndkøb på apoteket. Der findes også medicin på recept, hvis intet andet hjælper - tal altid først med din jordemor eller læge.

”Kaffeduften er ved at få mig til at kaste op”
En del gravide kvinder oplever, at deres smags- og lugtesans bliver skarpere end normalt. Lugte, som de tidligere ikke reagerede på, får dem til at få kvalme, fx mados og parfume. Nogle kvinder fortæller, at de pludselig får afsmag/lede for specielle madvarer og smag, som de tidligere har kunnet lide som fx kaffe, syltevarer eller peber.
Mange gravide oplever, at de får en metalsmag i munden. Det er en smagsafvigelse, der som regel går over omkring midten af graviditeten. For at modvirke problemerne kan du prøve at tilsætte citron til vandet, bruge citronbolcher eller drikke sodavand. Du kan også prøve at bruge citronsaft eller soja i din madlavning.

Hvis du ikke kan holde maden i dig
Nogle gravide kan have kvalme og samtidig være meget sultne. Men det er trist at spise, hvis maden hele tiden kommer op igen.
Du skal ikke være urolig for barnet, det får, hvad det skal bruge til at vokse. Det sørger naturen for. Så længe du ikke får det så dårligt, at du i løbet af flere dage ikke kan holde maden i dig, eller ikke får tilstrækkeligt med væske, skal du ikke være bekymret. Spis det, du kan klare at spise - også selv om det bliver ensformigt. Hvil, og kontakt din jordemor for at få hjælp og støtte.
En risiko ved at kaste meget op, er at du kan blive udtørret. Udtørring viser sig, ved at du bliver tør i munden, tisser mindre og føler dit træt og svimmel. Kontakt lægevagten med det samme, hvis det er så alvorligt.

Du kan læse mere om kvalme i Liberos gratis app, Gravidbogen.
close

For tidligt fødte børn

For tidligt fødte børn

Ét ud af 20 børn fødes for tidligt, dvs. før 37. graviditetsuge. De fleste af disse små babyer udvikler sig helt normalt og får ingen problemer. Men jo tidligere et barn fødes, desto mere pleje har det som regel brug for.

For tidligt fødte, såkaldte præmature børn har ofte en fødselsvægt under 2500 gram. Også en del børn, som fødes til normal tid, kan veje så lidt.
Det er ingen større risiko for barnet at blive født tre uger for tidligt. Et barn, som fødes nogle uger for tidligt, er ofte på en almindelig barselsgang og kommer hjem allerede nogle dage efter fødslen. Det vigtigste er altid, at barnet kan spise, få ordentligt med ilt og holde sin kropstemperatur.

Specialistpleje på neonatalafdelingen
Børn, som af en eller anden grund, har brug for ekstra overvågning, skal ligge på en såkaldt neonatalafdeling. Her overvåges blandt andet barnets iltoptagelse, temperatur, blodsukker-niveau, næringsindtag og hjernens udvikling.
For tidligt fødte børn er ikke helt færdigudviklede og har derfor ikke nået at forberede sig på miljøet udenfor livmoderen. Blandt andet er de ekstra følsomme overfor infektioner af forskellig slags.

Præmature børn ligger i kuvøse
De for tidligt fødte børn har næsten ingen eller meget lidt varmeisolerende underhud. Desuden er deres varmeregulering stadig umoden, og de har derfor brug for hjælp til at holde den rigtige kropstemperatur. For at de ikke skal blive afkølede, lægges børnene derfor i kuvøse eller varmevugger i et overvågningsrum med dæmpet belysning og lydniveau. Miljøet her skal minde om tilværelsen i livmoderen.
I dag anbefales forældrene at sidde i lange perioder med barnet mod brystet, hud mod hud. Den tætte kontakt kaldes "kængurumetoden" og har en rigtig god effekt på det lille barns udvikling, tilknytning og bedring.

Sonde, drop og siden amning
Først omkring uge 34 kan det præmature barn begynde at blive ammet helt. Indtil da får babyen sin mad via sondemadning eller mælkedrop. Så har barnet en slange gennem næsen, som fører ned i mavesækken. Maden plejer at bestå af morens egen eller en anden mors donerede brystmælk, eventuelt tilsat næringsstoffer og vitaminer.

De rigtigt små børn
Børn født før graviditetsuge 32 får i reglen en form for intensivpleje. Ca. en procent af alle nyfødte fødes før graviditetsuge 29.
Barnets chance for overlevelse afhænger for en stor dels vedkommende af lungernes modenhed. Grænsen for, hvornår barnet har en chance for at overleve, ligger omkring uge 22. Cirka halvdelen af børn født i uge 23 overlever, mens otte af ti børn født i uge 25 overlever.
Et barn, der er født så meget for tidligt, skal overvåges omhyggeligt døgnet rundt. Hjernen udvikler sig og kan tage skade af iltmangel eller blødninger. Barnet kan have behov for respiratorbehandling, behandling med maske med overtryk (CPAP-behandling) eller bare ekstra ilt i kuvøsen. Hjernen hos det præmature barn har dog en forbløffende evne til at hele sig selv.

Årsager til at børn fødes for tidligt
Der findes mange forskellige årsager til, at børn fødes for tidligt, fx svag livmoderhals, infektion eller anden sygdom, som påvirker barnet. Det kan også handle om svangerskabsforgiftning.
Mange gange er det uklart, hvorfor barnet fødes for tidligt.

En præmatur fødsel kan være noget af et chok for en forælder, som ikke havde tænkt sig at få barn før om flere uger - eller måneder. Det er vigtigt at kunne tale med børnelæge eller andet sundhedspersonale for at bearbejde og forstå, hvad der er sket, og hvad der sker efter fødslen.

Prognosen for præmature børn bliver stadigt bedre
Undersøgelser viser, at over 90 procent af de for tidligt fødte børn, som blev født i 1980'erne er raske og går i almindelige skoler. Plejen af for tidligt fødte børn forbedres hele tiden, og der forskes til stadighed på området. Derfor er prognosen ofte god for dem, som føder præmature børn i dag.
Det nyfødte barns forældre er selvfølgelig meget involverede i plejen på neonatalafdelingen.

Læs mere om præmature børn i vores app, Gravidbogen.
close

Forberedt til fødslen

Forberedt til fødslen

Motion og god mad gør dig stærk og giver dig den energi, som du ellers let mister under graviditeten. Men det er også vigtigt med afslapning og åndedrætsøvelser. Et yoga- eller profylax kursus kan være en god forberedelse.

Selvfølgelig er det godt at starte tidligt med yoga eller afslapningsøvelser, for at du kommer ind i vanen og arbejder med kroppen. Det er dog aldrig for sent at komme i gang med sådanne øvelser. En del øvelser kan du lave selv, som den rofyldte afslapning eller yogaen. Andre, som massage og åndedrætsøvelser, kan du træne sammen med din partner eller den person, som du vil have med dig under fødslen.

Åndedrætsøvelser eller profylax kursus
Åndedrætsøvelser er en fantastisk måde at forberede sig på og siden benytte sig af under fødslen. Der findes mange forskellige slags åndedrætsøvelser, du kan prøve. Spørg din jordemor om en god metode, eller gå på et profylax kursus - et kursus som på flere forskellige måder forbereder dig til fødslen.
Det er godt, hvis du kan øve sammen med din partner eller en ven, som siden har viden om at "coache" dig under fødslen. Det er let at miste fokus, når smerten sætter ind.

Træn afslapning eller yoga for gravide
Afslapning er faktisk en effektiv form for smertelindring, men evnen til at slappe af skal man ofte træne op. Især hvis du skal kunne tage den frem på et mindre bekvemt tidspunkt, dvs. under fødslens vearbejde, hvor du har ondt og måske er stresset.
En del kvinder prøver yoga, mens andre kvinder benytter sig af andre metoder som massage eller profylax øvelser.

Prøv gerne en nem øvelse allerede nu:
Læg dig behageligt med støttende puder.
Træk vejret dybt, og læg mærke til, hvordan musklerne slapper af.
Spænd musklerne i fødderne nogle sekunder, og slap så af igen.
Spænd i benene. Og slap af. Vær opmærksom på, hvordan forskellen føles.
Arbejd dig så hele vejen op i kroppen, stykke for stykke.
Du kan også begynde med højre fod, højre ben og arbejde dig opad. Når du har spændt og slappet af i alle musklerne i ansigtet og derefter rundt om hovedet, begynder du at gå nedad på den anden side.
Mærk, hvordan du bliver tungere og mere afslappet.
Lyt gerne til musik, mens du træner.

Denne type rolig og harmonisk afslapning får sikkert barnet til at føle samme velbehag som dig selv. Hvis du træner dig op og let kan finde tilbage til den trygge, tunge følelse kan du gøre på samme måde for at håndtere smerter under den kommende fødsel.

Massage lindrer smerten
Massage skaber nærhed og lindrer smerter. Også selvom hovedformålet ikke er at ælte musklerne, kan den øgede blodcirkulation opbløde stramme og spændte muskler, som har en tendens til at dukke op under graviditeten. Masser gerne med lidt blødere bevægelser end normalt, på de steder af kroppen der føles godt for dig.
Under fødslen kan denne type massage hjælpe dig med at flytte fokus fra veerne.
I kombination med en behagelig fødselsstilling eller et varmt bad, kan massage give afslapning og hvile, når kroppen værker. Det er også noget, som mange fødselsafdelinger kan tilbyde - at sidde under en varm bruser eller i et bad under det indledende vearbejde.

Skriv en fødselsplan
En anden måde at forberede sig på fødslen er at læse om og lære lidt om de forskellige typer af smertelindring, som findes at få og tænke over, hvad du selv har af ønsker.
Det kan være godt at skrive en fødselsplan, et fødselsbrev, som beskriver, hvad for en slags person du er, og hvordan du vil have din fødsel. Det er ikke altid så let at forklare det hele, når vearbejdet har sat ind for alvor, og så kan det være godt at have tænkt det lidt ind i forvejen.
Der er opstået en fejl, prøv igen senere.
Indlæser ...